Počítač Dell Precision WorkStation 340 je na dnešní retro stále moderní mašina, která vyšla v roce 2002 a byla prodávána i v roce 2003. Jak název napovídá, jednalo se o pracovní stanici s konfigurací střední třídy, která byla určena především pro práci a odrazovala od zábavy. Z pohledu minulosti byl tento stroj určený pro AutoCAD a například PhotoShop 7.0, ve kterých vynikal. Tomu odpovídaly i jeho původní parametry, které zahrnovaly grafickou kartu nVidia Quatro4 700 XGL s 64MB, což byl ekvivalent GeForce4 4400 Ti s 128MB, procesor Intel Pentium 4 s frekvencí 2.53GHz a pevný disk s kapacitou 118GB. Bohužel, dnes je situace jiná.
Bylo a už není
Momentálně je počítač vybaven grafickou kartou nVidia GeForce FX 5200 s 128MB paměti, procesorem Intel Pentium 4 s frekvencí 2.4GHz a pevným diskem o kapacitě 40GB. Je tedy zřejmé, že někdo ho takzvaně kanibalizoval a není se čemu divit. Předpokládejme, že k vykuchání došlo kolem roku 2005. Jedinou součástí, která měla v té době hodnotu, byl pevný disk, protože tehdy nebylo místa nikdy dost. Grafická karta byla pěkná a velká, ale již nepoužitelná pro ty časy. Pravděpodobně se mohla i pokazit, protože čipy GeForce4 4400, 4600, 4800 nebyly po delší době příliš spolehlivé a samozřejmě se najdou i dnes funkční kusy. Procesor Intel Pentium 4 s frekvencí 2.4GHz by mohl být původní součástí a snížit tak cenu.
Očesané a přesto dobré
I když už tedy není v původní stavu, existují důvody, proč mám tento počítač na mých stránkách místo. Jedním z nich je fakt, že se jedná o značkový počítač. Ale ještě důležitější je spojení soketu 478 s pamětí RDRAM, známou také jako RIMM (Rambus Inline Memory Module). Takže žádné klasické SDRAM, DDR ani DDR2 paměti. Tohle je specifický druh pamětí, který vyvíjela společnost Rambus ve spolupráci s Intelem, který na to dohlížel a současně pro ně vyvíjel čipsety. Proto také tuto kombinaci naleznete pouze u procesorů Intel, a to od Pentia 3 až po Pentium 4.
Jako u auta
DELL se v minulosti chlubil tím, že u tohoto počítače nepotřebujete šroubovák, protože všechno zde funguje na principu zasouvání a zacvakávání. Avšak to není úplně pravda, protože zelené lišty jsou drženy šroubky s křížovou hlavičkou. Pokud tedy například selže pevný disk a chcete ho vyměnit, na jeho vyjmutí sice nepotřebujete šroubovák, ale musíte přemístit tyto lišty na nový pevný disk, a to už se neobejdete bez šroubováku. Otevírání skříně také funguje jako otevření kapoty u auta, kdy stačí stisknout dva velké knoflíky a zvednout ji. A pokud chcete tento stroj naplnit daty, stačí otevřít přední dvířka od nádrže, kde se nacházejí USB porty, přes které může tankování začít.
Budoucnost
Při zakoupení byl podle štítku předinstalován operační systém Windows 2000 a později byl dokoupen Windows XP Home. Ze sestav s procesorem Intel Pentium 4 jsou asi nejzajímavější ty, které používají socket 423 a paměti RIMM. Jenže tam je výkon omezen frekvencí od 1.3 GHz po 2 GHz a tento počítač umožňuje osadit procesor od 1.4 GHz až po 3.06 GHz. To se mi více zamlouvá jako možnost hrát si s pamětmi RIMM, nebo jako herní dobová mašina, která má v sobě kousek zajímavosti.
PARAMETRY POČÍTAČE |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby: | 2002 |
Procesor (CPU) | Intel Pentium 4 2400MHz / FSB 533MHz |
Čipová sada | Intel Tehema i850E |
Paměť (RAM) | 1GB / 800MHz RDRAM |
Grafická karta (VGA) | Nvidia GeForce FX 5200 128MB |
Harddisk (HDD) | Western Digital 40GB / model WD400 |
CD-ROM | LG GSA-H55N / DVD-RW |
Zvuková karta | AC97 Analog Devices 1885 |
USB | 4x Intel 82801BA ver. 2.0 |
LPT PORT | Ano |
Síťová karta | 2x 3Com 3C920 Integrated Fast Ethernet |
Srovnání
Grafická karta Leadek WinFast A340 má proti defaultní GeForce FX 5200 zvednutou frekvenci na pamětech z 200 na 236MHz a tak dosahuje lepších výsledků. Nejblíže má tedy k ATI Radeon 9000, která je sice o rok starší a její měření pochází z mých tabulek. Tam také najdete klasickou nVidia GeForce FX 5200.
3D Mark 2001 – default | ||||
Nvidia GeForce FX 5200 128MB | – | ATI Radeon 9000 | ||
Final Score | 7697 | – | 7568 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 48.6 | – | 53.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 65.2 | – | 61.8 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 63.5 | – | 61.9 | FPS |
Game 4 – Nature | 31.2 | – | 34.2 | FPS |
3D Mark 2003 – default | ||||
Nvidia GeForce FX 5200 128MB | – | ATI Radeon 9000 | ||
Final Score | 1621 | – | 1215 | 3D Marks |
Wing of Fury | 88.3 | – | 81.3 | FPS |
Battle of Proxycon | 8.4 | – | 6.7 | FPS |
Trolls Lair | 7.4 | – | 7.9 | FPS |
Mother Nature | 8.3 | – | -.- | FPS |
RIMM byl top
Tak z pohledu paměťového subsystému předběhly paměti RIMM dobu o tři roky. Když vyšly, byly v kurzu SDRAM s frekvencí 66 až 133 MHz, které předpokládám také překonaly. V podstatě se dá říci, že paměti DDR s frekvencí 333 MHz je dohnaly a mírně překonaly až s frekvencí 400 MHz. Tyto výsledky mi vycházím z informací uvedených v programu AIDA. Nicméně celkové rozšíření těchto pamětí v počítačích nedošlo, protože byly příliš drahé a Intel produkty taky nebyly levné. Podle ceníku z 20.5.2002 se modul RIMM 512MB s frekvencí 800 MHz prodával za cenu 11 435 Kč a 512MB DDR s frekvencí 333 MHz byl za 6 101 Kč. Paměti RIMM si držely značný cenový rozdíl po celou dobu existence. Většinou, když jste chtěli systém s pamětmi RIMM, byly paměti rovnou přidány k základní desce jako součást balíku.
TESTY WINDOWS XP | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 118 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 121 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 3311.3 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1575.6 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 200.1 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 3151.3 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 2578 | MB/s |
RAM zápis | 1231 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 2761 | MB/s |
RAM zápis | 2712 | MB/s |
RAM kopírování | 2551 | MB/s |
RAM latence | 150.7 | ns |
CPU Queen | 2392 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1955 | Score |
CPU Zlib | 18.2 | MB/s |
CPU AES | 2255 | Score |
CPU Hash | 238 | MB/s |
FPU VP8 | 289 | Score |
FPU Julia | 830 | Score |
FPU Mandel | 425 | Score |
FPU SinJulia | 255 | Score |
V tabulce je moje měření výkonu ve 3D Mark, tak který Váš podobný stroj se mu vyrovná?
Final Reality | ||||
640×480 | ||||
Overall score | 12.33 | 3D Marks | ||
3D Performace | 6.99 | 3D Marks | ||
Robots | 140.64 | FPS | ||
City scene | 162.31 | FPS |
3D Mark 1999 – 16-bit | ||||
Default | – | 1024×768 | ||
Final Score | 11312 | – | 9907 | 3D Marks |
Game 1 – Race | 130.5 | – | 106.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 99.8 | – | 92.4 | FPS |
3D Mark 1999 – 32-bit | ||||
1024×768 | – | 1280×1024 | ||
Final Score | 9241 | – | 7309 | 3D Mark |
Game 1 – Race | 96.5 | – | 70.6 | FPS |
Game 2 – First Person | 88.7 | – | 75.8 | FPS |
3D Mark 2000 – 16bit | ||||
800×600 | – | Default | ||
Final Score | 10382 | – | 8704 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 90.7 | – | 66.6 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 75.5 | – | 74.8 | FPS |
3D Mark 2000 – 32-bit | ||||
1024×768 | – | 1280×1024 | ||
Final Score | 8246 | – | 5864 | 3D Marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 63.0 | – | 42.1 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 72.6 | – | 66.8 | FPS |
3D Mark 2001 – 16-bit | ||||
800×600 | – | 1024×768 | ||
Final Score | 8676 | – | 7382 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 51.1 | – | 47.9 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 74.1 | – | 63.9 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 67.1 | – | 60.6 | FPS |
Game 4 – Nature | 41.3 | – | 27.4 | FPS |
3D Mark 2001 – 32-bit | ||||
Default | – | 1280×1024 | ||
Final Score | 7697 | – | 5880 | 3D Marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 48.6 | – | 41.7 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 65.2 | – | 51.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 63.5 | – | 50.1 | FPS |
Game 4 – Nature | 31.2 | – | 19.9 | FPS |
3D Mark 2003 – bez CPU | ||||
Default | – | 1280×1024 | ||
Final Score | 1621 | – | 1139 | 3D Marks |
Wing of Fury | 88.3 | – | 63.1 | FPS |
Battle of Proxycon | 8.4 | – | 5.5 | FPS |
Trolls Lair | 7.4 | – | 4.9 | FPS |
Mother Nature | 8.3 | – | 6.3 | FPS |
Výsledky v default
Nepomohlo to
Nakonec jsem v počítači vyměnil procesor, abych zjistil, zda bude mít vyšší kmitočet procesoru nějaký vliv na rychlost pamětí, avšak spíše se výkon snížil. Ovšem skóre v 3D Mark 2001 s nastavením „default“ stoupl na 8022, což je zvýšení oproti předchozí hodnotě 7697.
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 | ||||
Intel Pentium 4 2.4GHz | – | Intel Pentium 4 2.8GHz | ||
Bench CPU – Single Thread | 118 | – | 138 | Score |
ench CPU – Multi Thread | 121 | – | 141 | Score |
AIDA32 ver.3.80 | ||||
RAM čtení | 2578 | – | 2626 | MB/s |
RAM zápis | 1231 | – | 764 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 | ||||
Intel Pentium 4 2.4GHz | – | Intel Pentium 4 2.8GHz | ||
RAM čtení | 2761 | – | 2790 | MB/s |
RAM zápis | 2712 | – | 2708 | MB/s |
RAM kopírování | 2551 | – | 2308 | MB/s |
RAM latence | 150.7 | – | 148.1 | ns |
Komentáře