Vývoj v oblasti procesorů prošel v průběhu let značným vývojem a já zde testuji PC HIGH – z let 1997. Když v roce 1996 byla konkurence mezi výrobci procesorů takřka vyrovnaná a frekvence sloužila jako klíčový ukazatel, tak v roce 1997 se situace začala měnit ve prospěch Intelu. Jeho hardware působil pokročile a dokázal se dostat na 300 MHz. Počítač s touto frekvencí přinášel zásadní herní výkonnostní skok oproti konkurenčním modelům s 233 MHz, a i přes značný cenový rozdíl, z toho plynula pro Intel vysoká prestiž.
Vedl Intel
Testy AIDA64 Extreme Edition ver. 2.60 + CPU-Z proběhly v operačním systému Windows Me, jelikož se mi je pod Windows 95 nepodařilo rozchodit a neustále hlásily chyby. U všech testů byla přítomna grafická karta ATI 3D Rage Pro AGP 2x s 8MB SGRAM. Závěr těchto testů je jasný: první příčku zaujímá Intel Pentium II, následuje ho AMD a na posledním místě je Cyrix. U Intelu je patrný výrazný výkon FPU, jehož využití v softwaru bylo v roce 1997 standardem a hlavně se projevilo ve hrách Quake 1 a 2.
Testy CPU |
||||
CPU Mark 2.1 | Intel Pentium II 300 MHz | AMD K6 233 MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
CPU Mark 2.1 | 586.9 | 668.7 | 549.6 | Finále |
Test 1 – Registr | 137.0 | 205.0 | 178.8 | Skóre |
Test 2 – Plovoucí čárka | 78.8 | 70.0 | 49.5 | Skóre |
Test 3 – Celá čísla | 586.3 | 663.4 | 548.0 | Skóre |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 | Intel Pentium II 300 MHz | AMD K6 233 MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
RAM čtení | 396 | 187 | 405 | MB/s |
RAM zápis | 167 | 420 | 76 | MB/s |
RAM kopírování | 220 | 100 | 87 | MB/s |
RAM latence | 227.9 | 170.9 | 147.0 | ns |
CPU Queen | 514 | 420 | 281 | FPS |
CPU PhotoWorxx | 52 | 44 | 44 | FPS |
CPU Zlib | 2.8 | 1.5 | 1.5 | MB/s |
CPU AES | 459 | 256 | 181 | Score |
CPU Hash | 28 | 13 | 16 | MB/s |
FPU VP8 | 91 | 44 | 32 | Score |
FPU Julia | 28 | 11 | 5 | Score |
FPU Mandel | 23 | 9 | 4 | Score |
FPU SinJulia | 49 | 29 | 17 | Score |
CPU-Z | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
Bench CPU – Single Thread | 24 | 11 | 6 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 16 | 9 | 5 | Score |
AIDA32 ver. 3.80 | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
RAM čtení | 357 | 144 | 360 | MB/s |
RAM zápis | 132 | 53 | 78 | MB/s |
HRY | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
QUAKE 1 – 320×200/16 | 63.8 | 32.0 | 29.5 | |
QUAKE 1- 640×480/16 | 21.4 | 9.8 | 9.1 | |
QUAKE 2 – 320×200/16 | 35.8 | 16.2 | 15.0 | |
QUAKE 2 – 640×480/16 | 17.8 | 7.7 | 7.8 |
Intel
Intel Pentium II 300 MHz byl uveden na trh 7. května 1997 spolu s variantami 233 a 266 MHz. Kódové jméno jádra bylo Klamath a život jim vdechla výrobní technologie 350 nm. Tyto procesory vychází z procesorů Intel Pentium PRO z let 1995, a inovací bylo hlavně posílení výkonu v 16bitových aplikacích a přítomnost multimediálních instrukcí MMX. Ovšem nový procesor potřeboval také novou čipovou sadu, a to se trochu protáhlo. První procesory tedy používaly starší čipset Intel FX z roku 1996 a zřejmě v něm byl Pentium II trochu brzděn. Celé se to změnilo až v srpnu 1997, kdy vyšly základní desky s čipovou sadou Intel LX. Tyto desky již obsahovaly moderní rozhraní AGP a tak už nic nebránilo postavit inovativní a rychlý počítač založený na procesorech Intel Pentium II pro hraní her.
ATI
Společnost ATI v roce 1997 co se týče výkonu, se řadila mezi poslední a to i přestože měla bohaté zkušenosti s vývojem grafických karet. Z nějakého neznámého důvodu se mi ji nepodařilo otestovat v OpenGL. Hry se sice s 3D akcelerací spustily, ale byly tak pomalé, že nebylo smysluplné je měřit. Přitom v minulosti na jiné základní desce s Celeronem 333 MHz (OC 500 MHz) nějaký ten výkon ATI 3D Rage Pro AGP 2x prokázala. Zkoušel jsem i jinou základní desku a bylo to stejné. Každopádně výkon nVidie nebo 3DFX neměla i tak šanci v tomto API překonat.
Test ve Windows 95 a výkon CPU + ATI RAGE PRO AGP 2X |
||||
Výkon ve hrách | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 |
|
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 15.6 | 9.4 | 6.0 | FPS |
Forsaken – 640×480/16 | 32.8 | 26.50 | 24.59 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 | 46.8 | 23.7 | 23.7 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 800×600/16 | 30.2 | 21.3 | 22.2 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 1024×768/16 | 21.9 | 18.8 | 19.6 | FPS |
Tomb Raider III – 640×480/16 | 29.7 | 25.5 | 22.8 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 22.6 | 16.9 | 17.3 | FPS |
Viper Racing – 640×480/16 | 47.0 | 21.8 | 18.2 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 35.3 | 20.3 | 17.1 | FPS |
Final Reality | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Robots | 35.81 | 20.12 | 15.55 | FPS |
City scene | 50.29 | 25.54 | 20.53 | FPS |
Celkově |
3.39 | 2.26 | 2.15 | RM |
3D Mark 1999 – 640×480/16 | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Game 1 – Race | 14.9 | 9.2 | 8.0 | FPS |
Game 2 – First Person | 15.7 | 8.9 | 8.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
2965 | 1242 | 967 | |
Celkově | 1513 | 903 | 811 |
AMD
Firma AMD již v dubnu představila svůj nejvýkonnější procesor K6 na frekvenci 233 MHz, který byl výhradně konkurenci k levnějšímu Intel Pentium MMX 200 MHz. Díky 33 MHz navíc dosahoval AMD vyššího výkonu, což se projevilo i ve hrách. Intel však na tuto výzvu rychle zareagoval a v červnu uvedl na trh také Pentium MMX na 233 MHz, čímž opět získal výhodu v herním výkonu v rámci levnějších procesorů. Přitom všem měl Intel už na trhu od května výkonné a hodně drahé Pentium II na 233 až 300 MHz.
nVidia
vNvidia byla v roce 1997 relativně mladou firmou, stejně jako 3DFX. Její první čipy NV1 však nenašly v osobních počítačích mnoho uplatnění. Čip NV2 nakonec nevznikl, protože nesdílel podporu pro API technologie OpenGL a DirectX, což byly jasně budoucí směry. Na druhou stranu čip NV3, který je v tomto testu zastoupen STB Velocity 128, představoval zcela jinou úroveň. Pro danou dobu byl dobře zkonstruovaný a podpořil nVidii k významnému růstu, což znamenalo potřebu rozšíření výrobních kapacit. Její výkon s výkonným procesorem je ohromující a posílá 3DFX Voodoo 1 na druhé místo.
Test ve Windows 95 s nVIDIA RIVA 128 |
||||
Výkon ve hrách | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 15.4 | 10.1 | 9.6 | FPS |
Forsaken – 640×480/16 | 60.19 | 43.60 | 40.13 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 | 36.5 | 32.3 | 36.6 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 800×600/16 | 58.5 | 29.7 | 35.1 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 1024×768/16 | 58.3 | 27.7 | 31.7 | FPS |
Quake – 640×480/16 | 40.7 | 29.1 | 26.0 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 38.9 | 18.1 | 15.9 | FSP |
Tomb Raider III – 640×480/16 | 29.9 | 29.6 | 28.6 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 25.4 | 25.1 | 25.0 | FPS |
Viper Racing – 640×480/16 | 53.6 | 32.5 | 31.9 | FPS |
Final Reality | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Robots | 35.03 | 22.10 | 18.20 | FPS |
City scene | 43.69 | 30.11 | 25.57 | FPS |
Celkově |
3.47 | 2.20 | 2.16 | RM |
3D Mark 1999 – 640×480/16 | Intel Pentium II 300MHz | AMD K6 233MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Game 1 – Race | 13.6 | 6.9 | 5.9 | FPS |
Game 2 – First Person | 9.9 | 6.8 | 6.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
2956 | 1239 | 960 | |
Celkově | 1149 | 685 | 604 |
Cyrix
Za mě nebyl procesor Cyrix 6x86MX zase tak špatný a ve své době exceloval zejména díky své ceně, která byla nižší – kolem 2000 nebo 3000 Kč, oproti AMD a Intel byl však zase o 1500 Kč dražší než AMD. Stál tedy polovinu co Intel PentiumMMX na stejné frekvenci. Celkově však sestava s ním působila trochu zpomaleně a celý proces spouštění byl zdlouhavější. Na rozdíl od předchozí generace M1 je model M2 vyspělejší a svým výkonem už tolik nezaostává ve srovnání s procesory od AMD. Pokud ale máte trochu slabší procesor a spojíte ho s nějakou grafickou kartou, výkon bude opět nižší – to je logické.
3DFX
Karta Voodoo 1 je rozšiřující 3D akcelerátor z roku 1996, který však i v roce 1997 patřil k tomu nejlepšímu od společnosti 3DFX. Její klíčovou výhodou v té době bylo, že některé hry z roku 1996-1997 jenž byly schopné využívat 3D akceleraci na této kartě, nemusely u některých konkurenčních produktů jet s akcelerovanou 3D grafikou. Z pohledu nostalgie jde například o hry Descent 2, Carmadeddon a Tomb Raider 1, které se spouštěly ještě z MS-DOSu.
Nicméně, kdo v té době si kupoval 3D grafickou kartu s úmyslem hrát starší hry? Pokud jste však již vlastnili Voodoo 1, nebylo nic jednoduššího než k ní přikoupit například kartu nVidia RIVA 128. Tím jste si zajistili větší kompatibilitu se širším spektrem her. Na základě mých měření však tato karta vykazovala omezený výkon, který byl někde okolo frekvence 233 MHz procesoru. Intel Pentium II na 300 MHz pak ve hrách jako Quake 1 a 2, kde je 3DFX Voodoo 1 přímo podporována, již nepřinášel značné zvýšení počtu snímků za sekundu (FPS). Tím nechci říct, že silnější procesor nepřinese žádný další nárůst FPS, ale už to nebude mít tak zásadní vliv.
Test ve Windows 95 s 3DFX Voodoo 1 |
||||
Výkon ve hrách | Intel Pentium II 300 MHz | AMD K6 233 MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 17.0 | X | X | |
Forsaken – 640×480/16 | 33.37 | 46.54 | 39.22 | FPS |
PC Player 3D Bechmark – 640×480/16 | 37.0 | 28.5 | 31.6 | FPS |
Quake – 640×480/16 | 23.0 | 22.8 | 22.5 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 15.9 | 15.2 | 14.0 | FSP |
Tomb Raider III – 640×480/16 | 27.4 | 27.7 | 27.7 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 34.6 | 32.1 | 29.2 | FPS |
Viper Racing – 640×480/16 | 19.8 | 25.1 | 22.2 | FPS |
Konečná realita | Intel Pentium II 300 MHz | AMD K6 233 MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Robots | 33.88 | 23.03 | 18.28 | FPS |
City scene | 42.95 | 32.42 | 25.56 | FPS |
Celkově |
2.84 | 2.14 | 2.05 | RM |
3D Mark 1999 – 640×480/16 | Intel Pentium II 300 MHz | AMD K6 233 MHz | Cyrix 6x86MX PR233 | |
Game 1 – Race | 11.3 | 8.9 | 6.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 12.3 | 9.1 | 7.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
2837 | 1255 | 972 | |
Celkově | 1182 | 904 | 700 |
Ceny
Tak i dnes je logické, že když se objeví novinka, má právo na vyšší cenu, ale v 90. letech to bylo extrémní. Důvodem toho zřejmě bylo, že takových novinek se neprodalo mnoho a obecně se počítačů prodávalo méně než dnes. Můj odhad je, jelikož nemám žádné ceníky z té doby, že v polovině roku 1997 se Intel Pentium II na 300 MHz mohl prodávat i za 60 000 Kč, což byla cena celých sestav s procesory AMD nebo Cyrix na frekvenci do 200 MHz. Postupem času samozřejmě ceny klesaly, ale bylo to pozvolna.
Reklamu naleznete v časopise CHIP z února 1998.
Reklamu naleznete v časopise CHIP z března 1998.
Reklamu naleznete v časopise Score z prosince 1997.
Komentáře