PC LOW – 1999

PC LOW – 1999 jsou herní počítače na prd. V tomhle případě to není problém grafických karet, ale jde o slabé procesory. Prodejci převážně v dané době k těmto nesvalnatým procesorům přidělovala ještě slabší zobrazovače typu S3 Virge s pouhými 4 MB pamětí. Tyto konfigurace nejsou vhodné k testování, neboť byly primárně určeny pro kancelářské účely. Obchodníci se jednoduše snažili u takovýchto počítačů udržet co nejnižší cenu a tomu odpovídal i hardware.

Naštěstí se však začal trh s grafickými kartami pěkně rozjíždět, přičemž Nvidia převzala strategii firmy ATI, což znamená, že z jednoho jádra se nasekaly různé modely.

 

Ceny procesorů z  červen 1999
Intel Celeron 300 MHz 2420 Kč
AMD K6-2 300 MHz 2720 Kč

Drtič bez cache

Zde testovaný Celeron 300 MHz byl dostupný od června roku 1998, ale jeho dobové přijetí nebylo příliš pozitivní, hlavně kvůli absenci L2 cache. Jak ukazují tabulky, dokázal ve hrách porazit konkurenční AMD K6-2 na stejné frekvenci, ale celkově byl v porovnání s ostrým Intel Pentium II na 300 MHz výrazně slabší. Netrvalo dlouho a za dva měsíce po vydání Celeronu 300 MHz byl uveden Celeron-A 300 MHz, který již obsahoval L2 cache 128 KB. S touto inovací se značně zlepšil i výkon (viz test Celeron 300 vs. Celeron-A 300).

Ani AMD K6-2 300 MHz neobsahuje L2 cache, ale u něj se předpokládalo, že bude na základní desce. Jak se říká, lepší něco než vůbec nic. V minulosti byla cesta jasná – umístit L2 cache přímo v křemíku procesoru a jako první to provedl Intel u procesoru Celeron-A 300 MHz.

 

Testy CPU

CPU Mark 2.1 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Final Score 586.4 851.2 Finále
Test 1 – Registr 136.3 262.6 Skóre
Test 2 – Plovoucí čárka 78.5 92.3 Skóre
Test 3 – Celá čísla 586.3 840.3 Skóre
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
RAM čtení 454 250 MB/s
RAM zápis 126 67 MB/s
RAM kopírování 174 99 MB/s
RAM latence 217.2 196.3 ns
CPU Queen 511 598 Score
CPU PhotoWorxx 438 49 Score
CPU Zlib 2.1 2.0 MB/s
CPU AES 458 307 Score
CPU Hash 28 18 MB/s
FPU VP8 84 57 Score
FPU Julia 27 64 Score
FPU Mandel 23 12 Score
FPU SinJulia 49 38 Score
AIDA32 ver. 3.80 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
RAM čtení 435 227 MB/s
RAM zápis 144 65 MB/s
CPU-Z Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Bench CPU – Single Thread 22 15 Score
Bench CPU – Multi Thread 16 11 Score

Všeho víc je líp

V tom roce 1999 Nvidia rozšiřuje svou škálu modelů, které disponují buď 64 nebo 128bitovou sběrnicí pro video-RAM. Zároveň upravuje takty, jak na jádře, tak i na pamětech a v důsledku toho vznikají grafické karty s nízkým, středním a vysokým výkonem. Jako první uvedla Nvidia v březnu na trh nejprve nejvýkonnější variantu (TNT2 Ultra) spolu s tou nejnižší (TNT2 M64 Vanta). Později v říjnu na trh dorazily TNT2, TNT2 Pro a TNT2 M64. Celkově tedy pět modelů a právě ta s nižším výkonem dostala 64bitovou sběrnici pro video-RAM a má označení M64.

Celkový výkon není špatný, ale aby se obvodové dráhy uvnitř grafického čipu rozpálily do červena, potřebuje karta silnější procesor. Pokud jí ho dopřejete, bylo možné dosáhnout ve 3D Mark 99 skóre 4700 bodů při defaultním nastavení. S procesorem, který jsem zde testoval, jsem dosáhl ve stejném testu skóre 2006 bodů a je to dost velký rozdíl.

Defaultní frekvence nVIDIA RIVA
Model Sběrnice RAM Takt jádro Takt RAM
TNT2 Ultra  128 bit 150 MHz 183 MHz
TNT2 PRO 128 bit 143 MHz 167 MHz
TNT2 128 bit 125 MHz 150 MHz
TNT2 M64 64 bit 125 MHz 143 MHz
TNT2 M64 Vanta 64bit 100 MHz 133 MHz

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + nVidia Riva TNT2 M64

Hry z 1997 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Hexen II – 800×600/16 31.4 24.2 FPS
Hexen II – 1024×768/16 29.3 23.3 FPS
Quake 2 – 640×480/16 43.2 27.9 FPS
Quake 2 – 800×600/16 39.5 27.2 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 31.5 26.0 FPS
Turok – 800×600/16 38.9(24.9) 42.5(25.1) Bodů
Hry z 1998 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 13.4 14.0 FPS
Descent 3 – 800×600/16 23.1 22.0 FPS
Descent 3 – 1024×768/16 23.0 22.2 FPS
Forsaken – 1024×768/16 47.60 47.80 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 36.3 25.9 FPS
Need For Speed 3 -800×600/16 25.7 21.3 FPS 
SiN – 800×600/16
29.5 22.7 FPS
SiN – 1024×768/16 23.8 17.6 FPS
Thief – 1024×768/16 27.7 27.2 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 29.8 27.9 FPS 
Tomb Raider III -1024×768/32 21.7 20.6 FPS
Unreal – 640×480/16 26.6 22.2 FPS
Viper Racing – 1024×768/16 46.6 44.3 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Kingpin – 640×480/16 22.1 16.1 FPS
Kingpin – 800×600/16 21.1 15.6 FPS
Kingpin – 1024×768/16 19.8 14.9 FPS
Midtown Madness – 640×480/16 16.2 15.5 FPS 
Midtown Madness – 800×600/16 16.4 15.3 FPS
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 14.0 12.7 FPS
Need For Speed 4 – 640×480/16 14.5 14.1 FPS
Final Reality Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Robots 27.16 27.01 FPS
City scene 33.84 35.18 FPS
Final Score
3.21 2.74 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Game 1 – Race 19.9 23.1 FPS
Game 2 – First Person 20.2 16.3 FPS
CPU 3D Speed
2723 3948  
Final Score 2006 1913  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.8 4.2 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.2 6.4 FPS
CPU 3D Speed
51 50  
Final Score 867 883  

Slabá Ultra

V té době, kdy nVidia používala označení M64 pro rozlišení šířky sběrnice, ATI se na takové označení nespoléhala. Přestože model ATI Xpert2000 Pro Ultra nesl označení Ultra, měl překvapivě pouze 64bitovou sběrnici pro video RAM. Toto období bylo charakterizováno stagnací ze strany ATI, které spíše než inovace využívalo jedno, mírně upravené jádro pro různé modely a ty recyklovala až do roku 2000. Tento přístup se ještě později párkrát stal jak u ATI, tak i u nVidia, což vždycky vyvolalo hodně kritiky ze strany fanoušků.

Tento rok byl pro ATI (později AMD) zlomový, neboť konkurence nVidia získala významný výkonnostní náskok a ATI se aktivně začalo snažit překonat výkon grafických karet od nVidia. Přestože se dál o to pokouší, do dnešního dne se jí to zatím nepovedlo.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + ATI Xpert200 Pro Ultra

Hry z 1997 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Hexen II – 800×600/16 30.2 24.3 FPS
Hexen II – 1024×768/16 27.1 22.9 FPS
Quake 2 – 640×480/16 31.2 26.2 FPS
Quake 2 – 800×600/16 31.5 26.3 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 31.5 25.5 FPS
Turok – 800×600/16 45.6(25.4) 46.6(25.5) Bodů
Hry z 1998 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 13.4 12.8 FPS
Descent 3 – 8000×600/16 21.6 20.3 FPS
Descent 3 – 024×768/16 18.7 17.9 FPS
Forsaken – 1024×768/16 26.89 28.32 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 32.4 28.8 FPS
Need For Speed 3 -800×600/16 28.8 27.9 FPS 
SiN – 800×600/16
21.9 22.8 FPS
SiN – 1024×768/16 21.4 16.5 FPS
Thief – 1024×768/16 30.5 30.5 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 29.0 29.9 FPS 
Tomb Raider III -1024×768/32 27.1 29.6 FPS
Unreal – 640×480/16 22.5 24.9 FPS
Viper Racing – 1024×768/16 43.7 43.3 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Kingpin – 640×480/16 17.7 14.2 FPS
Kingpin – 800×600/16 17.4 14.5 FPS
Kingpin – 1024×768/16 16.5 14.3 FPS
Midtown Madness – 640×480/16 17.0 14.5  FPS
Midtown Madness – 800×600/16 17.0 14.0 FPS
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 16.3 15.9 FPS
Need For Speed 4 – 640×480/16 17.2 16.8 FPS
Final Reality Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Robots 27.59 24.95 FPS
City scene 37.34 33.70 FPS
Final Score
3.20 2.55 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Game 1 – Race 18.7 20.8 FPS
Game 2 – First Person 18.7 14.1 FPS
CPU 3D Speed
2634 4035  
Final Score 1866 1684  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 Intel Celeron 300 MHz AMD K6-2 300 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.5 3.9 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 5.5 6.2 FPS
CPU 3D Speed
47 48  
Final Score 788 845  

 

Ceny listopad 1998
ATI Xpert 2000 32MB 5871 Kč
nVidia RIVA TNT2 M64 AGP 4778 Kč

 

Reklama na dávné sestavy z prosince 1999. 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *