PC LOW – 1999 jsou herní počítače na prd. V tomhle případě to není problém grafických karet, ale jde o slabé procesory. Prodejci převážně v dané době k těmto nesvalnatým procesorům přidělovala ještě slabší zobrazovače typu S3 Virge s pouhými 4 MB pamětí. Tyto konfigurace nejsou vhodné k testování, neboť byly primárně určeny pro kancelářské účely. Obchodníci se jednoduše snažili u takovýchto počítačů udržet co nejnižší cenu a tomu odpovídal i hardware.
Naštěstí se však začal trh s grafickými kartami pěkně rozjíždět, přičemž Nvidia převzala strategii firmy ATI, což znamená, že z jednoho jádra se nasekaly různé modely.
Ceny procesorů z červen 1999 | |
Intel Celeron 300 MHz | 2420 Kč |
AMD K6-2 300 MHz | 2720 Kč |
Drtič bez cache
Zde testovaný Celeron 300 MHz byl dostupný od června roku 1998, ale jeho dobové přijetí nebylo příliš pozitivní, hlavně kvůli absenci L2 cache. Jak ukazují tabulky, dokázal ve hrách porazit konkurenční AMD K6-2 na stejné frekvenci, ale celkově byl v porovnání s ostrým Intel Pentium II na 300 MHz výrazně slabší. Netrvalo dlouho a za dva měsíce po vydání Celeronu 300 MHz byl uveden Celeron-A 300 MHz, který již obsahoval L2 cache 128 KB. S touto inovací se značně zlepšil i výkon (viz test Celeron 300 vs. Celeron-A 300).
Ani AMD K6-2 300 MHz neobsahuje L2 cache, ale u něj se předpokládalo, že bude na základní desce. Jak se říká, lepší něco než vůbec nic. V minulosti byla cesta jasná – umístit L2 cache přímo v křemíku procesoru a jako první to provedl Intel u procesoru Celeron-A 300 MHz.
Testy CPU |
|||
CPU Mark 2.1 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Final Score | 586.4 | 851.2 | Finále |
Test 1 – Registr | 136.3 | 262.6 | Skóre |
Test 2 – Plovoucí čárka | 78.5 | 92.3 | Skóre |
Test 3 – Celá čísla | 586.3 | 840.3 | Skóre |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
RAM čtení | 454 | 250 | MB/s |
RAM zápis | 126 | 67 | MB/s |
RAM kopírování | 174 | 99 | MB/s |
RAM latence | 217.2 | 196.3 | ns |
CPU Queen | 511 | 598 | Score |
CPU PhotoWorxx | 438 | 49 | Score |
CPU Zlib | 2.1 | 2.0 | MB/s |
CPU AES | 458 | 307 | Score |
CPU Hash | 28 | 18 | MB/s |
FPU VP8 | 84 | 57 | Score |
FPU Julia | 27 | 64 | Score |
FPU Mandel | 23 | 12 | Score |
FPU SinJulia | 49 | 38 | Score |
AIDA32 ver. 3.80 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
RAM čtení | 435 | 227 | MB/s |
RAM zápis | 144 | 65 | MB/s |
CPU-Z | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Bench CPU – Single Thread | 22 | 15 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 16 | 11 | Score |
Všeho víc je líp
V tom roce 1999 Nvidia rozšiřuje svou škálu modelů, které disponují buď 64 nebo 128bitovou sběrnicí pro video-RAM. Zároveň upravuje takty, jak na jádře, tak i na pamětech a v důsledku toho vznikají grafické karty s nízkým, středním a vysokým výkonem. Jako první uvedla Nvidia v březnu na trh nejprve nejvýkonnější variantu (TNT2 Ultra) spolu s tou nejnižší (TNT2 M64 Vanta). Později v říjnu na trh dorazily TNT2, TNT2 Pro a TNT2 M64. Celkově tedy pět modelů a právě ta s nižším výkonem dostala 64bitovou sběrnici pro video-RAM a má označení M64.
Celkový výkon není špatný, ale aby se obvodové dráhy uvnitř grafického čipu rozpálily do červena, potřebuje karta silnější procesor. Pokud jí ho dopřejete, bylo možné dosáhnout ve 3D Mark 99 skóre 4700 bodů při defaultním nastavení. S procesorem, který jsem zde testoval, jsem dosáhl ve stejném testu skóre 2006 bodů a je to dost velký rozdíl.
Defaultní frekvence nVIDIA RIVA |
|||
Model | Sběrnice RAM | Takt jádro | Takt RAM |
TNT2 Ultra | 128 bit | 150 MHz | 183 MHz |
TNT2 PRO | 128 bit | 143 MHz | 167 MHz |
TNT2 | 128 bit | 125 MHz | 150 MHz |
TNT2 M64 | 64 bit | 125 MHz | 143 MHz |
TNT2 M64 Vanta | 64bit | 100 MHz | 133 MHz |
Test ve Windows 98 a výkon CPU + nVidia Riva TNT2 M64 |
|||
Hry z 1997 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Hexen II – 800×600/16 | 31.4 | 24.2 | FPS |
Hexen II – 1024×768/16 | 29.3 | 23.3 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 43.2 | 27.9 | FPS |
Quake 2 – 800×600/16 | 39.5 | 27.2 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 31.5 | 26.0 | FPS |
Turok – 800×600/16 | 38.9(24.9) | 42.5(25.1) | Bodů |
Hry z 1998 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 13.4 | 14.0 | FPS |
Descent 3 – 800×600/16 | 23.1 | 22.0 | FPS |
Descent 3 – 1024×768/16 | 23.0 | 22.2 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 47.60 | 47.80 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 36.3 | 25.9 | FPS |
Need For Speed 3 -800×600/16 | 25.7 | 21.3 | FPS |
SiN – 800×600/16 |
29.5 | 22.7 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 23.8 | 17.6 | FPS |
Thief – 1024×768/16 | 27.7 | 27.2 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 29.8 | 27.9 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/32 | 21.7 | 20.6 | FPS |
Unreal – 640×480/16 | 26.6 | 22.2 | FPS |
Viper Racing – 1024×768/16 | 46.6 | 44.3 | FPS |
Hry z 1999 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Kingpin – 640×480/16 | 22.1 | 16.1 | FPS |
Kingpin – 800×600/16 | 21.1 | 15.6 | FPS |
Kingpin – 1024×768/16 | 19.8 | 14.9 | FPS |
Midtown Madness – 640×480/16 | 16.2 | 15.5 | FPS |
Midtown Madness – 800×600/16 | 16.4 | 15.3 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 14.0 | 12.7 | FPS |
Need For Speed 4 – 640×480/16 | 14.5 | 14.1 | FPS |
Final Reality | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Robots | 27.16 | 27.01 | FPS |
City scene | 33.84 | 35.18 | FPS |
Final Score |
3.21 | 2.74 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Game 1 – Race | 19.9 | 23.1 | FPS |
Game 2 – First Person | 20.2 | 16.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
2723 | 3948 | |
Final Score | 2006 | 1913 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 4.8 | 4.2 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 6.2 | 6.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
51 | 50 | |
Final Score | 867 | 883 |
Slabá Ultra
V té době, kdy nVidia používala označení M64 pro rozlišení šířky sběrnice, ATI se na takové označení nespoléhala. Přestože model ATI Xpert2000 Pro Ultra nesl označení Ultra, měl překvapivě pouze 64bitovou sběrnici pro video RAM. Toto období bylo charakterizováno stagnací ze strany ATI, které spíše než inovace využívalo jedno, mírně upravené jádro pro různé modely a ty recyklovala až do roku 2000. Tento přístup se ještě později párkrát stal jak u ATI, tak i u nVidia, což vždycky vyvolalo hodně kritiky ze strany fanoušků.
Tento rok byl pro ATI (později AMD) zlomový, neboť konkurence nVidia získala významný výkonnostní náskok a ATI se aktivně začalo snažit překonat výkon grafických karet od nVidia. Přestože se dál o to pokouší, do dnešního dne se jí to zatím nepovedlo.
Test ve Windows 98 a výkon CPU + ATI Xpert200 Pro Ultra |
|||
Hry z 1997 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Hexen II – 800×600/16 | 30.2 | 24.3 | FPS |
Hexen II – 1024×768/16 | 27.1 | 22.9 | FPS |
Quake 2 – 640×480/16 | 31.2 | 26.2 | FPS |
Quake 2 – 800×600/16 | 31.5 | 26.3 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 31.5 | 25.5 | FPS |
Turok – 800×600/16 | 45.6(25.4) | 46.6(25.5) | Bodů |
Hry z 1998 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 13.4 | 12.8 | FPS |
Descent 3 – 8000×600/16 | 21.6 | 20.3 | FPS |
Descent 3 – 024×768/16 | 18.7 | 17.9 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 26.89 | 28.32 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 32.4 | 28.8 | FPS |
Need For Speed 3 -800×600/16 | 28.8 | 27.9 | FPS |
SiN – 800×600/16 |
21.9 | 22.8 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 21.4 | 16.5 | FPS |
Thief – 1024×768/16 | 30.5 | 30.5 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 29.0 | 29.9 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/32 | 27.1 | 29.6 | FPS |
Unreal – 640×480/16 | 22.5 | 24.9 | FPS |
Viper Racing – 1024×768/16 | 43.7 | 43.3 | FPS |
Hry z 1999 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Kingpin – 640×480/16 | 17.7 | 14.2 | FPS |
Kingpin – 800×600/16 | 17.4 | 14.5 | FPS |
Kingpin – 1024×768/16 | 16.5 | 14.3 | FPS |
Midtown Madness – 640×480/16 | 17.0 | 14.5 | FPS |
Midtown Madness – 800×600/16 | 17.0 | 14.0 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 16.3 | 15.9 | FPS |
Need For Speed 4 – 640×480/16 | 17.2 | 16.8 | FPS |
Final Reality | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Robots | 27.59 | 24.95 | FPS |
City scene | 37.34 | 33.70 | FPS |
Final Score |
3.20 | 2.55 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Game 1 – Race | 18.7 | 20.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 18.7 | 14.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
2634 | 4035 | |
Final Score | 1866 | 1684 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Intel Celeron 300 MHz | AMD K6-2 300 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 4.5 | 3.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 5.5 | 6.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
47 | 48 | |
Final Score | 788 | 845 |
Ceny listopad 1998 | |
ATI Xpert 2000 32MB | 5871 Kč |
nVidia RIVA TNT2 M64 AGP | 4778 Kč |
Komentáře