PC LOW 2000

Do sestav PC LOW 2000 byl první procesor AMD Duron, nekompromisně nasazen 20. června roku 2000 s pracovní frekvencí 600 MHz, aby tak oslnil technologický svět a zasadil ránu konkurenční značce Intel Celeron. Ačkoliv to byl pozdní příchod v porovnání s průkopnickým Intel Celeronem, který jakožto značka přišel o dva roky dříve, tak jedno bylo jasné, pevné základy Celeronu v podaní cena za výkon, se začaly pomalu drolit. Zde testovaný Celeron 600 MHz je o malinko starší, datum vydání 29. března 2000 a dělí je tedy tři měsíce.

Do prvního soketu 462 byl použit čipset VIA KT133, který umožňoval v BIOSu nastavení pamětí na rychlost 100 MHz nebo 133 MHz, i když má procesor 100 MHz FSB. To byla drobná výhoda, protože Intel Celeron měl FSB pouze 66 MHz a na mé dobové desce paměť RAM běžela také na 66 MHz. Já samozřejmě v sestavě AMD nastavil rychlost RAM na 133 MHz, ale udělal jsem porovnání mezi 100 a 133 MHz.

Pokud porovnáváme rychlosti pamětí a jejich dopad na výkon v testech AIDA64, největší vliv má to na položku CPU PhotoWorxx, která simuluje úpravu digitálních fotografií. Tento test je tedy silně závislý na propustnosti při komunikaci procesoru s RAM. Samozřejmě se také zvýšily hodnoty RAM při čtení, zápisu a kopírování.

VIA KT 133 + AMD Duron 600MHz
SDRAM na 100MHz   vs.   SDRAM na 133MHz
AIDA32 ver.3.80
RAM čtení 736 964 MB/s
RAM zápis 292 332 MB/s
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60
RAM čtení 758 996 MB/s
RAM zápis 779 1045 MB/s
RAM kopírování 766 1014 MB/s
RAM latence 196.1 202.3 ns
CPU Queen 942 946 Score
CPU PhotoWorxx 574 618 Score
CPU Zlib 4.4 4.4 MB/s
CPU AES 702 705 Score
CPU Hash 77 77 MB/s
FPU VP8 105 103 Score
FPU Julia 164 164 Score
FPU Mandel 75 75 Score
FPU SinJulia 96 96 Score

Ceny procesorů z  říjen 2000
Intel Celeron 600 MHz 5075 Kč
AMD Duron 600 MHz 3470 Kč

Rozlezlost Intelu

Když se podíváte na výsledky syntetických testů, většinou má navrch AMD Duron, jen u Matroxu G450 DH se mu nedařilo. Ale v klasických hrách je situace vyrovnaná a za mě se spíše výkon přelévá na stranu Intel Celeron. To mě přivedlo k myšlence, že možná ty 3D Marky byly v minulosti testovány i na procesorech AMD, které byly uvedeny na trh v červnu 1999, a mohly být vydány nějaké aktualizace pro jejich optimalizaci. Zatímco hry byly primárně vyvíjeny na sestavách s procesory Intel, a proto jsou zde zřejmě takové rozdíly. Koneckonců si pamatuji, že i tvůrci her propagovali buď značku ATi nebo nVidia, v závislosti na tom, na které grafické kartě byla hra vyvíjena.

 

Testy CPU

CPU Mark 2.1 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Final Score 1196 1191.3 Finále
Test 1 – Registr 274.0 296.6 Skóre
Test 2 – Plovoucí čárka 157.6 244.8 Skóre
Test 3 – Celá čísla 1200.5 1096.1 Skóre
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
RAM čtení 520 996 MB/s
RAM zápis 521 1045 MB/s
RAM kopírování 228 1014 MB/s
RAM latence 174.5 202.3 ns
CPU Queen 1149 946 Score
CPU PhotoWorxx 544 618 Score
CPU Zlib 3.8 4.4 MB/s
CPU AES 868 705 Score
CPU Hash 59 77 MB/s
FPU VP8 99 103 Score
FPU Julia 131 164 Score
FPU Mandel 46 75 Score
FPU SinJulia 97 96 Score
AIDA32 ver. 3.80 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
RAM čtení 374 964 MB/s
RAM zápis 126 332 MB/s
CPU-Z Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Bench CPU – Single Thread 49 46 Score
Bench CPU – Multi Thread 27 27 Score

Po x letech konečně poslední

Jak vidíte, karta nese název Ultra a je to tedy ten nejrychlejší jednočipový model z řady Rage 128. Jelikož nemá moc výkonu na rozdávání, bylo lepší v minulosti s ní provozovat především 16bitovou paletu barev a tím dostat rychlost snímkování k 30 FPS. ATi tohle jádro Rage několik let modifikovala a přejmenovávala. 

Tuhle kartu, když dáte do desky s pořádně výkonným procesorem, tak ve 3D Marku 2000 v defaultním nastavení dosáhnete skóre 2555. Zde s AMD Duron 600 MHz vypadlo číslo 2340. V podstatě už silnější procesor než Duron 600 MHz nemá pro ni smysl, jelikož je to zastaralé jádro.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + ATi Rage 128 Pro Ultra GL

Hry z 1997 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Hexen II – 1280×1024/16 29.8 29.5 FPS
Quake 1 – 1280×1024/16 36.5 36.5 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 57.3 47.5 FPS 
Hry z 1998 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) 27.1 25.1 FPS
SiN – 10240×768/16 47.4 49.3 FPS
Turok 2 – 1280×1024/16 46.4 46.4 FPS
Turok 2 – 1280×1024/32 39.2 39.3 FPS
Unreal – 1024×768/16 12.3 16.2 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Kingpin – 10240×768/16 34.6 38.1 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/16 32.0 32.8 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/32 27.9 25.9 FPS 
Unreal Gold – 1024×768/16 30.8 30.0 FPS
Unreal Gold – 1024×768/32 25.0 22.4 FPS
Hry z 2000 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 36.2 41.3 FPS
Need For Speed Porsche – 1024×768/32 33.2 34.0 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/16
13.0 11.2 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/32
12.3 10.3 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/16 27.8 29.6 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/32 25.9 27.5 FPS
ST Elite Force – 1024×768/16 28.5 30.0 FPS
ST Elite Force – 1024×768/32 25.4 26.3 FPS
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/32 30.0 30.0 FPS
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Race 46.9 61.4 FPS
Game 2 – First Person 39.9 46.3 FPS
CPU 3D Speed
8021 10162  
Final Score 4312 5277  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 12.6 14.4 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 19.1 20.9 FPS
CPU 3D Speed
145 162  
Final Score 2147 2340  
3D Mark 2001 – 1024×768/32 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Car Chase – High Detail 3.2 4.8 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 4.4 7.0 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
9.9 12.6 FPS
Final Score 801 1104  

Už jen ta zatracená práce

V roce 1999 Matrox vydal řadu G400, která zdatně konkurovala nejlepším kartám té doby. Avšak karta Matrox Millennium G450 DH z roku 2000 se ocitla na samém konci, i když její konkurenti byli z roku 1999. Bohužel G450 má pouze 64bitovou sběrnici pro video RAM a díky tomu neměla šanci překonat svého předchůdce G400 se 128bitovou sběrnicí. Takže kvůli jejímu nízkému výkonu jsem ji zařadil do kategorie LOW. Nicméně u této karty je revoluční funkce DualHead (DH), což znamená možnost připojení dvou monitorů. To z ní spíše činí pracovní kartu s dobrým zobrazovacím výstupem a na hry se tedy moc nehodí.

Pro tuto kartu je limitující už procesor Intel Celeron 600 MHz, na kterém ve 3D Marku 2000 s defaultním nastavením dosáhla skóre 2058 bodů, a s mým nejvýkonnějším procesorem monitor zobrazil 2254 bodů.

 

Defaultní frekvence Matrox Millennium G450 DH
Model Sběrnice RAM Takt jádro Takt RAM
G450 DH 64 bit 125 MHz 166 MHz
G400 128 bit 125 MHz 166 MHz

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + Matrox Millennium G450 DH

Hry z 1997 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Hexen II – 1280×1024/16 28.7 26.4 FPS
Quake 1 – 1280×1024/16 34.8 31.4 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 47.4 39.2 FPS 
Hry z 1998 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) 24.2 FPS
SiN – 10240×768/16 43.0 29.5 FPS
Turok 2 – 1280×1024/16 37.1 29.7 FPS
Turok 2 – 1280×1024/32 28.3 24.1 FPS
Unreal – 1024×768/16 17.0 19.6 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Kingpin – 10240×768/16 32.1 29.2 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/16 31.4 27.2 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/32 25.3 22.8 FPS 
Unreal Gold – 1024×768/16 25.0 23.9 FPS
Unreal Gold – 1024×768/32 19.7 20.0 FPS
Hry z 2000 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 23.8 23.4 FPS
Need For Speed Porsche – 1024×768/32 22.8 15.1 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/16
13.0 10.7 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/32
11.3 9.7 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/16 24.2 23.5 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/32 20.6 20.1 FPS
ST Elite Force – 1024×768/16 29.0 24.3 FPS
ST Elite Force – 1024×768/32 23.3 20.9 FPS
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/32 29.1 28.3 FPS
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Race 50.8 35.6 FPS
Game 2 – First Person 42.8 29.3 FPS
CPU 3D Speed
8033 10206  
Final Score 4646 3212  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 11.6 7.8 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 20.3 15.2 FPS
CPU 3D Speed
149 126  
Final Score 2058 1587  
3D Mark 2001 – 1024×768/32 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Car Chase – High Detail 2.6 2.2 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 3.8 2.1 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
9.7 7.8 FPS
Final Score 734 605  

Hrdý odchod

Možná si duchu říkáte, že nVidia RIVA TNT2 Ultra do herního lowendu nepatří, že by se spíše hodila TNT2 PRO, která byla v té době hodně prodávaná. Ovšem během roku 2000 šla cena karty Ultra rapidně dolů a dala se pořídit okolo 3500 – 4000 Kč. Na trhu byla nVidia GeForce2 MX, která stálo okolo 6000 – 6500 Kč a byla brána jako herní střed. Navíc ATi také vydala grafiku Ultra v podobě modelu Rage 128, který je v testech v tabulkách nahoře a ze souboje vyšla lépe nVidia.

Tuto kartu nedokáže plně nakrmit ani AMD Duron 600 MHz, na kterém ve 3D Marku 2000 s defaultním nastavením bylo dosaženo skóre 2855 bodů, a s mým nejvýkonnějším procesoru se to vyšplhalo na 3862 bodů.

 

Defaultní frekvence nVIDIA RIVA TNT2
Model Sběrnice RAM Takt jádro Takt RAM
TNT2 Ultra  128 bit 150 MHz 183 MHz
TNT2 PRO 128 bit 143 MHz 167 MHz
TNT2 128 bit 125 MHz 150 MHz
TNT2 M64 64 bit 125 MHz 143 MHz
TNT2 M64 Vanta 64bit 100 MHz 133 MHz

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + nVidia RIVA TNT2 Ultra

Hry z 1997 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Hexen II – 1280×1024/16 38.6 39.7 FPS
Quake 1 – 1280×1024/16 38.8 40.4 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 43.9 39.7 FPS 
Hry z 1998 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) 22.1 25.0 FPS
SiN – 10240×768/16 39.2 37.2 FPS
Turok 2 – 1280×1024/16 43.1 30.9 FPS
Turok 2 – 1280×1024/32 29.5 20.3 FPS
Unreal – 1024×768/16 39.2 34.1 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Kingpin – 10240×768/16 22.1 28.9 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/16 43.8 46.7 FPS
Quake 3 Arena – 1024×768/32 34.9 36.0 FPS 
Unreal Gold – 1024×768/16 34.2 33.9 FPS
Unreal Gold – 1024×768/32 25.0 29.6 FPS
Hry z 2000 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 37.8 39.9 FPS
Need For Speed Porsche – 1024×768/32 35.8 35.7 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/16
15.8 13.0 FPS
No One Lives Forever – 1024×768/32
14.7 12.0 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/16 28.0 27.9 FPS
Soldier of Fortune – 1024×768/32 25.0 24.0 FPS
ST Elite Force – 1024×768/16 44.0 42.3 FPS
ST Elite Force – 1024×768/32 35.0 33.6 FPS
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/32 29.3 29.7 FPS
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Race 48.9 66.8 FPS
Game 2 – First Person 43.2 49.4 FPS
CPU 3D Speed
7821 10210  
Final Score 4590 5678  
3D Mark 2000 – 1024×768/16 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 14.7 17.1 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 19.6 22.5 FPS
CPU 3D Speed
156 181  
Final Score 2469 2855  
3D Mark 2001 – 1024×768/32 Intel Celeron 600 MHz AMD Duron 600 MHz
Game 1 – Car Chase – High Detail 3.0 5.5 FPS
Game 2 – Dragothic – High Detail 4.1 6.5 FPS
Game 3 – Lobby – High Detail
11.3 15.1 FPS
Final Score 853 1212  

Závěr

Z mého měření vychází, že pokud chcete dosáhnout dobrých výsledků v 3D Marku se slabšími grafickými kartami, je lepší použít AMD Duron. Nicméně ve hrách z roku 2000 se více dařilo spojení Intel Celeron s nVidia RIVA TNT2 Ultra. Pokud k té grafické kartě dáte ještě silnější procesor, výkon půjde o něco výš.

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

4 komentáře “PC LOW 2000

  1. Zajímavý výsledek!

    Ale nejsem si jist, jestli je úplně konzistentní s realitou roku 2000…
    Vysvětlím.
    Pokud by porovnání Duron vs. Celeron dopadalo takto, tak by v té době většina redakcí na celém světě tančila „vítězný tanec“ jménem svého tichého sponzora (=Intelu).
    Nic takového se ale tehdy nedělo.
    Naopak.
    Durony byly tehdy schopné ohrozit v testech i plnotučná Pentia !!!.

    Možná vysvětlení jsou dvě:
    buď je nějaký problém s konfigurací Duronu – a vzhledem k tomu, že se zde bavíme o chipsetu VIA, tak si pamatuju, že ten vyladit byla docela alchymie a že některé desky pořádně vyladit ani nešly, (takže toto není míněno nějak negativně, spíš je to jen takový povzdech nad realitou tehdejší doby).

    Nebo, a to už je pravděpodobnější, testy deformuje přítomnost SSE instrukcí v Celeronu.

    Tohle by šlo otestovat použitím Celeronu 533 „Mendocino“ ve stejné desce – pokud by byl pokles do, řekněme, cca. 10% max., tak je to způsobeno nižším taktem jádra (rozdíl taktů je sice větší, ale 66Mhz FSB znamená, že se zde už uplatňuje „zákon klesajících výnosů“), pokud by byl 10 – 15%, tak je to bohužel neprůkazné („Mendocino“ má horší architekturu L2 cache než „Coppermine“ a to se taky může projevit), ale pokud by byl větší než 15%, tak tady by to bylo jednoznačně způsobeno SSE.

    Ber to jen jako námět na ev. další test (nebo kompilaci výsledků do článku) – například na téma jak moc jste si (ne)pomohli výměnou jednoho Celeronu za druhý.

    1. Co si pamatuji, tak Pentium 3 bylo lepší než první Athlony, a podobné to bylo i u Celeron vs. Duron. Později, s nástupem Pentium 4 vs. Athlon XP rok 2001, se karta obrátila, a stejné to bylo i u Celeron vs. Sempron. High-end 1999

      1. Odkážu tě na dobové recenze z let 1999 – 2000 ze serverů Anandtech a Tom’s Hardware, ty články jsou dodnes v jejich redakčních systémech (při hledání nejen těchto článků doporučuju jít odzadu).

        První Slot A Athlony K7 byly lepší než Slot 1 Pentia III „Katmai“ a teprve Pentium III „Coppermine“ s nimi dokázalo srovnat krok a i o rok později po uvedení Socket A procesorů situace pokračovala.

        Kdyby ne, tak to tehdy byla „Game Over“ pro AMD.

        Proto taky dopadl procesor Pentium 4 tak, jak dopadl (ale to by bylo na samostatnou debatu).

        Ve druhé polovině roku 2001 se začala instrukční sada SSE objevovat všude možně a to tehdy (pochopitelně) značně zlepšilo výsledky všech procesorů s touto instrukční sadou (což se z logiky věci týkalo víc Pentií III a Celeronů), a všechna měření ex-post jsou tím pádem (tu více, tu méně) deformované právě touto skutečností (samozřejmě, i to že se SSE v roce 2001 dostala i do CPU od AMD jejímu rozšíření taky pomohlo).

        Tohle mne mmch. vrací k mému předchozímu postu – v několika počítačích jsem tehdy měnil non-SSE CPU za SSE CPU (Intel i AMD) a pamatuju si, v jakém šoku (v dobrém slova smyslu!), jsem byl z přírůstku výkonu, navzdory tomu, že frekvence CPU se zvýšila jen relativně málo, tak do 20% (mimochodem, tohle bylo AFAIK naposled, kdy se opravdu vyplatil pouhý upgrade procesoru v desce, protože s ním člověk opravdu získal novou instrukční sadu).

        1. Přiznám se, že dobové recenze nečtu, měly svůj smysl v dané době a možná se to nedá ani porovnat s dneškem. V minulosti možná testeři nějak svoje testovací sestavy ladili a měli jen určité ovladače, hlavně grafické karty jsou k tomu náchylné, když některé verze zlepšovaly skóre v 3D Mark. Bohužel tohle já neřeším. Pro mě je podstatné, že na obou platformách jsem použil stejné ovladače pro grafiky. U VIA však instaluji balíček pro podporu čipsetu a AGP. Další odchylky mohou způsobovat i základní desky a časování RAM. Dneska už je to jen zábava a poznatky k ničemu nejsou.

          Budu se snažit pohnout dál a rok 2000 dokončit, ale zatím AMD vykazuje lepší skóre u syntetických testů. Například zde Intel Pentium 4 1.5GHz vs. AMD Athlon 1.2GHz vychází lépe AMD, ale pro AMD jsem použil novější desku, kterou už příště nepoužiji. Pro rok 2000 je maximum VIA KT133A s SDRAM, a tak výkon AMD jistě klesne.

          Jinak ano, Argon většinou porazil Katmai, to se potvrdilo i mně v tomto testu AMD 500 vs Intel 500. Ovšem v říjnu roku 1999 Intel vydal jádro Coppermine, které výkonnostně vyhrálo nad AMD v mém testu, i když je to Intel 800 vs AMD 750, ale to bylo prostě to nejlepší pro ten rok.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *