Zvukovka STB-Soundrage 32 patří k těm méně známým, je z roku 1996, navíc něco o ní zjistit, se mi moc nedařilo. Co mě ale napadlo, že STB – Státní Bezpečnost za dob totality. Co měla na starost, asi všichni víme, téhle kartě se ale svoje rivaly odstranit nepovedlo. Jestli se prodávala v nějakém balení, nebo to byla čistě OEM záležitost, nevím.
Zajímavostí je hlavní čipset od společnosti AMD InterWave AM78C201, který má název Amadeus. Tento chipset byl použit na zvukové kartě Gravis UltraSound PnP. Tahle karta však obsahuje zvukové nástroje uložené v paměti ROM o velikosti 1MB a rozhodně nehraje jako Gravis. Žádná RAM přítomna není. Zvukovka se inicializuje klasicky jako General MIDI se standardně nastaveným portem 330. Tím pádem si budete užívat standardních 128 nástrojů plus 54 sad bubnů. Karta je i full-duplexní, takže můžete nahrávat i přehrávat současně. Zvládá i 48KHz samplovací frekvenci při použití 16-bitových vzorků. Zvukovka má rozhraní ISA 16-bitů, výstup na reproduktory, vstup a vstup na mikrofon, to vše v 3.5 jack. Standartní GamePort pro připojení joystiku, nebo MIDI zařízení. Přímo na kartě je ještě 1x vstup pro modem, 1x další vstup a 2x vstup na CD. Karta je kompatibilní se Sound Blastrem PRO.
Parametry
- Standart: GM a GS/ 1MB ROM
- GM bank (128 sounds)
- 32-voice wavetable synthesis
- 54 sad bubnů
- Full Duplex
Hudba z her
Instalace zvukovky proběhla docela hladce. Je potřeba mít na disku, pokud se zvukovka bude používat v MS-DOSu, i nějaké Windows 3 a výš. Bez tohoto to prostě nejde, samotnou instalaci pro MS-DOS zvukovka nemá, má ji jen pod Windows. Po nainstalování pod Windows se automaticky nainstaluje i pro MS-DOS a upraví Autoexec.bat a Config.sys. Potom v adresáři vytvořeného hrou najdete i vše potřebné pro MS-DOS, jako změnu pro nastavení atd. Potom už jen stačí hru nastavit na General MIDI s portem 330 a už to hraje.
Jakže to vlastně hraje??? No není to nejhorší, určitě to hraje líp, jak Sound Blaster 32 ve hře Doom1, skladba E1M1, kdy katary jsou hodně slabé na obou zvukovkách a hůř zní i Duke Nukem 3D. Překvapivě dobře zní Descent 1-2 a i ostatní hry. Dle mého názoru je to takový střed, co mají na sobě čip s hudebními vzorky o velikosti 1MB ROM.
Na přímé porovnání klikněte na tento odkaz: DOOM 1 / E1M1. Zde v seznamu vidíte všechny zvukové stopy DOOM skladby E1M1 a už jen porovnáváte. Jen dodám můj názor k této skladbě a mých zvukovek. Nejlíp mi kytary sedí na zvukové kartě Yamaha SW60XG a nepřekonatelné bubny má Yamaha Sound Edge SW20-PC. Spojit tohle dohromady,tak tu máme píseň z Doomu jak se patří a byl by to pořádný nářez.
Video
[wpdevart_youtube width=“1010″ height=“580″ autoplay=“0″ theme=“dark“ loop_video=“0″ enable_fullscreen=“1″ show_related=“1″ show_popup=“0″ thumb_popup_width=“213″ thumb_popup_height=“128″ show_title=“1″ show_youtube_icon=“1″ show_annotations=“1″ show_progress_bar_color=“red“ autohide_parameters=“1″ set_initial_volume=“false“ initial_volume=“100″ disable_keyboard=“0″]nqUOj0S8vlQ[/wpdevart_youtube]
Ahoj. Tahle karta není Sound Rage 32 PRO, ale jen 32. Proti verzi Pro chybí RAM (i socket) a to je dost zásadní rozdíl. Protože bez RAM čip InterWave není kompatibilní s GUSem s GF1. Nemůžeš ani používat původní sadu nástrojů a DOS hry a dema dělané pro GUS. Dá se to jednoduše doplnit dopájením 512kB čipu z grafické karty. A přehráním PnP EEPROM si budou i drivery myslet, že máš originál GUS PnP. Tak uprav popis, karta bez patice není verze Pro.
Když to není PRO, jako že asi není, tak jak PRO vypadá?
Verze PRO vypadá na pohled stejně, ale nad ROM je patice a v ní 512kB čip. Stejná patice, jakou měly grafiky: https://en.wikipedia.org/wiki/Trident_Microsystems#/media/File:KL_Trident_Daytona_64_PCI.jpg
Osazením U7 a U1 si jistý nejsem.
Oni to lidi na internetu dnes dost pletou s tou STB dělanou pro Compaq, ale ta má navíc SIMM slot.