V roce 1996 konečně přichází do základních desek se socketem 7 konkurence v podobě procesorů AMD a Cyrix. Ovšem Cyrix byl nakonec rychlejší, už v lednu uvedl svůj 6×86 100GP. Ten název se mi líbí. AMD mělo větší zpoždění a až na konci března se na trh dostaly dva modely K5 PR75 a PR90. PR je zkratka „Performance Rating“, ale lidi spíš přebrali Pentium Rating, neboli jaký výkon můžete očekávat, což bylo podle mě trochu zavádějící.
Já tedy ve skupině LOW postavil dva počítače. Od Intelu Pentium 75MHz a AMD K5 PR75. Co se týče cen, je to trochu složitější, protože Pentium 75MHz je z let 1994 a AMD PR75 byla novinka roku 1996. Intel už tedy neměl moc zájem tyto pomalé CPU propagovat a tak jsou většinou v cenících Pentium 100MHz a výš. Však taky v tomto roce byla top frekvence 200MHz, ale bylo asi zajímavější koukat po 166MHz. Podle ceníku počítačů Brave vyšla v říjnu sestava AMD K5 PR75, 8MB RAM, 850MB HDD, VGA PCI – většinou nějaká od společnosti S3 Graphics, barevný 14 CRT monitor, klávesnice, myš, CD-ROM 8x + zvuková karta na nějakých 32000Kč. Pokud jste tam chtěli mít Pentium 75MHz, bylo potřeba si připlatit 2000 Kč a zde uvidíte, jaký to mělo dopad na herní stroj.
Ale to ještě není všechno, neboť se v tomto roce začaly množit i trochu použitelné 3D akcelerátory od ATI, Nvidia, Matrox a 3DFX. Nejpropagovanější byla ATI se svým jádrem Rage II+ a dost se do sestav montovala i S3 VirgeDX. Co se týče ATI, tak tu jsem testoval na hře Forsaken, kde byla její rychlost na těchto procesorech 6.88 FPS a v obraze scházely některé 3D efekty. S3 jsem radši ani nezkoušel, jelikož jsou slabší než ATI.
Jediný použitelný 3D akcelerátor vydala firma 3DFX s označením Voodoo 1 a ten se vyplatí pro tento i příští rok testovat, protože ten, kdo na ní viděl hry Tomb Raider 1 anebo Quake 1, tak už nechtěl nic jiného. Trochu nevýhoda ovšem bylo, že šlo čistě o 3D akcelerátor, takže vyžadoval nějakou 2D kartu, kterou jste si prostě museli koupit. Její cena od Diamond Monster 3D byla v té době okolo 10000 Kč, ale lidé je kupovali jako šílení a i já si samozřejmě jednu koupil. Obě hry jsem si zahrál znovu a bylo to nevídané! Později samozřejmě vyšly i o něco levnější karty od jiných výrobců. Některé z nich naleznete pod rokem 1996 v mé 3D kolekci.
Pro oba procesory jsem tedy použil základní desku A-Trend ATC-1000 ve které je 16MB RAM. O 2D obraz se stará Cirrus Logic CL-GD54M30 1MB a o 3D 3DFX Voodoo 1 Diamond Monster 3D se 4MB. Hudbu a zvukové efekty produkovala zvuková karta Sound Blaster 16 (CT2290). Jako HDD jsem použil spolehlivý IDE SSD 32GB. Zkoušel jsem samozřejmě oba procesory přetaktovat. U Pentium 75MHz jsem dostal na 90MHz a z AMD K5 PR75 šlo udělat PR100.
Hra Duke Nuken 3D (1996) nemá měření FPS, ale můžete si ho zobrazit. Moje měření proběhlo tak, že jsem pobíhal po ulici v prvním epizodě a nakonec se zastavil na určitém místě, kde bylo snímků nejméně a ty jsem zaznamenal. Podobné je to i u hry Blood.
U Descent 2 (1997) tam jsem vytvořil demo s náročnější akční scénou, kdy při hodnotě štítu 77% vždy udělám snímek, aby byl měřený bod v čase co nejpodobnější.
Test v MS-DOSu | ||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 75MHz | AMD K5 PR75 |
DOOM | 34.9 FPS | 45.1 FPS |
DOOM 2 | 32.0 FPS | 40.1 FPS |
QUAKE 1 320×240 | 15.0 FPS | 12.1 FPS |
Wolfenstein 3D | 74.6 FPS | 96.5 FPS |
Duke Nuken 3D 320×200 | 33 FPS | 38 FPS |
Duke Nuken 3D 640×480 | 12 FPS | 15 FPS |
Descent 2 320×200 cockpit | 19.63 FPS | 24.75 FPS |
Descent 2 640×480 cockpit | 7.87 FPS | 10.31 FPS |
Blood 320×200 | 16 FPS | 17 FPS |
Blood 640×480 | 6 FPS | 7 FPS |
Superscape 1.0c | 61.2 FPS | 70.9 FPS |
PC Player Bechmark | 21.5 FPS | 23.5 FPS |
PC Player Bechmark 640×400 | 9.2 FPS | 10.9 FPS |
Jak vidíte, AMD K5 PR75 byl relativně dobrý herní procesor, jen trochu pokulhával ve hře Quake 1 a ta je lépe optimalizovaná pro Intel Pentium. Při taktování jde samozřejmě výkon nahoru. A protože šlo AMD přetaktovat více, tak ve hře Quake 1 nakonec dosáhlo při PR100 16.3 FPS a Pentium na 90MHz 16.4 FPS. Tak si řeknete, jasně AMD je lepší, ale co když se do sestavy vloží ten 3D akcelerátor 3DFX.
Test ve Windows 95 s Voodoo 1 |
||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 75MHz | AMD K5 PR75 |
QUAKE 1 640×480 | 20.7 FPS | 12.9 FPS |
Forsaken 640×480 | 17.53 FPS | 13.89 FPS |
CPU MARK 2.1 | Intel Pentium 75MHz | AMD K5 PR75 |
Test 1 registrů | 41.9 Bodů | 53.9 Bodů |
Test 2 plovoucí čárky | 16.3 Bodů | 17.8 Bodů |
Test 3 s celými čísly | 111.5 Bodů | 140.1 Bodů |
Celkově | 119 Bodů | 147.8 Bodů |
AIDA 32 RAM test | Intel Pentium 75MHz | AMD K5 PR75 |
Čtení | 36 MB/s | 21 MB/s |
Zápis | 64 MB/s | 33 MB/s |
S kartou 3DFX Pentium 75MHz ještě více posílilo a vykazuje Quake 1 parádní FPS. Procesoru AMD moc nejde práce s pamětí, což má určitě negativní dopad na výkon celku. Zatímco v minulosti hráči vybírali co nejlepší procesor, tak jim k tomu přibyla i grafická karta, co umí i 3D a ta samozřejmě podávala různé výkony pod různými procesory. Nevím, jestli se tohle už ve světě řešilo, ale v našich časopisech se tomu věnovali až o ho hodně později. Každopádně nic lepšího pro 3D v roce 1996 nebylo. Ale ten pravý prodejní boom nastal až roku 1997 plus patche pro 3DFX a v něm také poprvé nVidia ukazuje růžky se svojí RIVA128.
Test ve Windows 95 s Voodoo 1 |
||
Výkon ve hrách | Intel Pentium 75MHz OC 90MHz | AMD K5 PR75 OC PR100 |
QUAKE 1 640×480 | 22.8 FPS | 16.7 FPS |
Forsaken 640×480 | 22.37 FPS | 20.96 FPS |
CPU MARK 2.1 | Intel Pentium 75MHz OC 90MHz | AMD K5 PR75 OC PR100 |
Test 1 registrů | 50.4 Bodů | 72.0 Bodů |
Test 2 plovoucí čárky | 19.6 Bodů | 23.7 Bodů |
Test 3 s celými čísly | 134.1 Bodů | 188.1 Bodů |
Celkově | 143.1 Bodů | 198.3 Bodů |
AIDA 32 RAM test | Intel Pentium 75MHz OC 90MHz | AMD K5 PR75 OC PR100 |
Čtení | 34 MB/s | 29 MB/s |
Zápis | 77 MB/s | 44 MB/s |
Při OC AMD trochu svůj propad stáhlo, ale 3DFX Voodoo 1 je prostě lepší provozovat s Intel Pentium 75Mhz. Jediný jeho problém v mých testech je hra Descent 2, ale ta je z roku 1997 a to už snad pořádní pařmeni používali silnější CPU. I tak ale můžete pozorovat obří přínos 3D karty Voodoo 1, která nejenže zvedla snímkování za sekundu, ona tu rychlost udělala v rozlišení 640×480 oproti procesoru, u kterého bylo rozlišení nastaveno na 320×240, tedy rovná polovina. Bylo to něco nevídaného a i vizuální stránka her udělala pořádný krok.
Já si myslím, že model K5 PR75 od AMD se povedl dobře, sice přišel pozdě, ale byl to svěží vánek do cenové války s Intelem a ten musel svoje procesory zlevnit.
Leták naleznete v časopisu Score z roku 1996 a měsíc prosinec.
Komentáře