Konečně jsem sehnal zdroj pro počítač Commodore 128, samozřejmě jsem ho mohl otestovat i jinak s jiným zdrojem, ale jsem ten, co rád vše otestuje s dobovou výbavou a tak mohou začít herní orgie. Jenže sotva jsem začal, tak jsem rychle i skončil.. Proč?? Začal jsem se pídit po hrách na tento počítač, ale seznam opravdu dlouhý nebyl, tak jsem je projel, většina jsou textovky v modu 80×25 (RGBI), potom ty, co jsou 40×25 (S-Video) a vypadají skoro jak na C64. Nachystal jsem si na diskety hry, Thai Boxing 128 a Rocky Horror Picture Show 128.
První, co jsem ale spustil v módu 80×25 je starý dobrý Invaders128, ten funguje parádně a potom nasledoval šok. Zadal jsem asi hodně používaný příkaz „GO64“, protože při 128KB paměti hry co jsou pro C64 nejedou, tímto příkazem se počítač přepne do klasické C64 a taky to udělal. Ten šok se týká toho, že prostě výstup na RGBI hodil no signál, přepnul jsem tedy na S-Video a tam obraz byl a C128 se tvářila jako klasická C64. Těšil jsem se, že aspoň budu mít kvalitnější obraz, než na běžné C64, ale smůla.
Tak jsem ho aspoň otestoval i v tomto modu a úspěšně. Potom jsem tedy počítač opět resetoval, abych zkusil otestovat nachystané hry pro C128, ale jen v módu 40×25 a zobrazení přes S-Video. Z toho vyplývá, že počítač s RGBI funguje jen v módu 80×25, pokud se přepne do módu 40×25, jede už jen na S-Video a to je zklamání. Zajímavé je, že některé hry fungují už jako u Amigy 500 nebo Atari ST, kdy prostě necháte disketu v mechanice a při resetu, či zapnutí započne booting s hrou. Vyvstává otázka na co tento stroj vlastně vznikl, ale domnívám se, že ti, kdo už svoji C64 měli, pro ně byla C128 zbytečná, pokud tedy nechtěli používat lepší programovací jazyk Basic V7.0, nebo, a to je sporné, o něco pohodlněji psát věci na C64, protože oddělená číselná klávesnice v módu C64 nefunguje.
Jinak popsat tento počítač je taky oříšek, stačí se kouknout na parametry. Podle popisu se jedná o dva počítače v sobě, možná proto je tak veliký a potřebuje zdroj podobný jako je u Amigy 500. Co ale musím pochválit, je jeho vzhled, který připomíná právě novější Commodore C64 a trochu Amigu 500. Hlavně začátek počítače je opravdu nízký, což je příjemné. Na stole vypadá jako opravdu silný počítač a vzbuzuje respekt. Protože počítač už byl přede mnou rozdělaný, tak jsem ho taky rozdělal, nafotil a je pěkně posetý švábama. Našel jsem zvukový čip s označením MOS 6581, které měly první Commodore 128, takže je bez podpory generátoru šumu, což měla úplně první generace tohoto počítače a to je super. Předpokládám tedy datum výroby počítače, že je z roku 1985 a když se podívám na napájecí zdroj, tak to odpovídá.
Trochu porovnání s Commodore bratříčky.
Hudba z tohoto stroje
Co znamená „MOS 6581, které měly první Commodore 128, takže je bez podpory generátoru šumu“? Tyhle čipy jsou až na rozdílnou výrobu (a nějaké opravené chybky u 8580 a rozdílné napájení) parametrově stejný. Šum umí oba.
Jinak k C128 je lepší používat 1571 disketovku, ta je přímo k němu určená.
Výstup RGBI je přímo z VDC, a ten tam dali kvůli CP/M. I když reálně to žádná hitparáda nebyla. Jsou taky hry přímo pro VDC, ale spíš textovky (i když jsem viděl i novou grafickou puzzle hru).
Na mé C128 je rok + týden výroby na štítku přilepeném na plechu nad expansion portem (cartridge). Revize desky je napsaná na zadní straně desky, taky v místě expansion portu.
VDC 8563 má 16kB video RAM, a novější C128D a DCR mají 8568 s 64 kB. Ale i u C128 jde rozšířít VDC ramka na 64kB, výměnou 2 čipů. Jdou s tím pak nějaké ultravysoká rozlišení, viz třeba tady https://csdb.dk/release/?id=110966&show=summary#summary
Mód C64 jde najet i stisknutím klávesy C= + RESET.