Pamatujete si na rok 2003? To byl rok, kdy nVidia vstoupila na trh s grafickou kartou GeForce FX 5900 Ultra. Tato karta byla navržena s cílem poskytnout hráčům výrazně vyšší výkon než její předchůdce, GeForce FX 5800 Ultra, která bohužel nezvládla držet krok s konkurenční ATi Radeon 9800 PRO. GeForce FX 5900 Ultra měla za úkol napravit reputaci nVidie, která po neúspěchu FX 5800 v očích mnohých utrpěla, a představit skutečného konkurenta v high-end segmentu grafických karet.
Bohužel kartě ASUS V9950 Ultra schází originální chladič a ke mně se dostala bez něj. To mě donutilo sáhnout po alternativním řešení – chladiči Arctic Cooling NV Silencer 4, který byl speciálně navržen pro tuto řadu karet. Díky němu je karta mimořádně tichá, což je oproti hlučným řešením té doby příjemná změna, a zároveň udržuje GPU při optimálních teplotách, což zajišťuje stabilní výkon i při delším zatížení.
Podle ceníku z 14. října 2003 se modely GeForce FX 5900 Ultra prodávaly za cenu mezi 16 000 až 21 000 Kč. Cena se však mohla výrazně lišit v závislosti na výrobci a konkrétní edici, kdy prémiové modely bývaly často dražší, ale nabízely kvalitnější elektronické součástky, někdy i vylepšené chlazení a přibalené originální hry.
PARAMETRY | |
Uvedeno na trh: | 2003 |
Obecný název jádra: |
FX 5900 U |
Kódové označení jádra: | NV35 |
Připojení přes: | AGP 8x |
Jádro vyrobeno technologii: | 130 nm |
Frekvence jádra: | 450 MHz |
Pixel Pipeline: | 4 |
TMU Per Pipeline: | 8 |
Vertex Shaders: | 3 |
Pixel Shaders: | 4 |
Pixel Fillrate: | 1800 MPixel/s |
Texel Fillrate: | 3600 MPixel/s |
Podpora DirectX: | Verze 9 |
Velikost pamětí: | 256 MB |
Frekvence pamětí: | 425 MHz |
Efektivní taktování pamětí: | 850 MHz |
Typ paměti: | DDR 3 |
Šířka sběrnice: | 256-bit |
Šířka pásma pamětí: | 27200 MB/s |
Na téhle kartě jsem provedl testy na těch nejvýkonnějších procesorech od Intelu a AMD, které mám ve své sbírce a které byly uvedeny na trh v letech 2002 až 2004.
Závěrem lze říci, že v roce 2002 měl Intel na této kartě výsledky lepší, v roce 2003 se situace vyrovnala a v roce 2004 už AMD získalo náskok. A co se týče her, na této kartě si v pohodě zahrajete DOOM 3 z roku 2004.
Intel Pentium 4 HT + nVidia GeForce FX 5900 Ultra | ||||
Procesor | 3.06 GHz – 2002 | 3.2 GHz – 2003 | 3.6 GHz – 2004 | |
Soldier of Fortune – 2000 |
||||
1024×768 – High | 269.5 | 304.7 | 301.1 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768 – High | 152.6 | 173.6 | 163.7 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
||||
1024×768 – Quality | 89.9 | 99.7 | 104.0 | FPS |
DOOM 3 – 2004 |
||||
1024×768 – Ultra | 38.1 | 38.3 | 38.4 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | ||||
Game 1 – Race | 176.1 | 211.5 | 225.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 140.1 | 169.4 | 172.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
43497 | 44772 | 49227 | |
Final Score | 15608 | 18811 | 19549 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 140.2 | 169.8 | 176.0 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 75.9 | 90.5 | 90.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
806 | 662 | 649 | |
Final Score | 10556 | 13416 | 13604 | |
3D Mark 2001 – 1024×768/32 |
||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 75.9 | 86.0 | 86.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 143.7 | 148.8 | 151.3 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
96.2 | 113.1 | 110.5 | FPS |
Game 3 – Nature | 77.5 | 78.6 | 78.7 | FPS |
Final Score | 14730 | 16039 | 16082 | |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 |
||||
GT1 – Wings of Fury | 190.6 | 201.3 | 209.5 | FPS |
GT2 – Battle of Proxycon | 44.1 | 44.5 | 44.8 | FPS |
GT3 – Trolls Lair |
36.3 | 36.8 | 37.1 | FPS |
GT4 – Mother Nature | 36.0 | 36.2 | 36.9 | FPS |
Final Score | 6121 | 6246 | 6362 |
AMD Athlon + nVidia GeForce FX 5900 Ultra | ||||
Procesor | XP 2700+ – 2002 | 64 3200+ – 2003 | 64 3700+ – 2004 | |
Soldier of Fortune – 2000 |
||||
1024×768 – High | 214.3 | 327.8 | 352.8 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768 – High | 119.9 | 180.7 | 206.9 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 |
||||
1024×768 – Quality | 79.2 | 103.0 | 114.8 | FPS |
DOOM 3 – 2004 |
||||
1024×768 – Ultra | 36.3 | 38.2 | 38.3 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | ||||
Game 1 – Race | 183.3 | 245.2 | 278.0 | FPS |
Game 2 – First Person | 133.6 | 198.7 | 226.3 | FPS |
CPU 3D Speed |
37889 | 45796 | 53406 | |
Final Score | 15454 | 21950 | 24950 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 138.0 | 201.7 | 213.3 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 93.9 | 132.1 | 152.1 | FPS |
CPU 3D Speed |
710 | 898 | 973 | |
Final Score | 13251 | 21972 | 24409 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 |
||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 64.0 | 90.2 | 109.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 135.4 | 149.2 | 155.8 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail |
73.1 | 126.2 | 140.6 | FPS |
Game 3 – Nature | 72.0 | 76.6 | 78.1 | FPS |
Final Score | 12768 | 16712 | 18113 | |
3D Mark 2003 – 1024×768/32 |
||||
GT1 – Wings of Fury | 153.4 | 200.7 | 208.7 | FPS |
GT2 – Battle of Proxycon | 41.6 | 43.0 | 43.8 | FPS |
GT3 – Trolls Lair |
33.5 | 34.7 | 36.0 | FPS |
GT4 – Mother Nature | 33.1 | 35.2 | 35.8 | FPS |
Final Score | 5517 | 6051 | 6224 |
Komentáře