PC MEDIUM – 1998

Tentokrát vás provedu sestavami počítačů PC MEDIUM – 1998, do kterých zapadá procesor s frekvencí 333 MHz a několik grafických karet od společností Intel, ATI, NVIDIA, 3DFX a Matrox. Jak vidíte, v době kolem roku 1998 bylo na trhu mnoho grafických karet určených pro střední výkonnostní segment, a proto jsem testoval procesor Cyrix MII GP333 jen s jednou z nejběžnějších grafických karet té doby, a to ATI Rage 128. Co se týče samotného procesoru Cyrix MII, byl obecně považován za méně výkonný než procesory od konkurence AMD. Navíc cenový rozdíl mezi Cyrix a AMD byl zhruba 200 až 300 korun.

Testování a srovnávání výkonu různých komponent může být časově náročné, a tak jsem se soustředil na kombinaci Intel vs AMD. Zároveň to byly nejčastěji používané procesory v stavbách počítačů a cenově byly atraktivní i v roce 1999. Proto věřím, že pokud jste vlastnili počítač z té doby, pravděpodobně jste měli jeden z těchto komponentů, možná jen na jiné frekvenci. Na konci článku je reklama, kde počítač s Intel Celeron 333MHz stojí 20.490 Kč a s AMD K6-2 333MHz 19.490 Kč. Co se tedy vyplatilo víc…

 

Ceny procesorů z  září 1999
Intel Celeron 333 MHz 2765,- Kč
AMD K6-2 333 MHz 1870,- Kč
Cyrix (IBM) 6x86MII PR333 1495,- Kč
IDT WinChip MMX 225 MHz 1100,- Kč

Jistě že Intel

Už podle první tabulky, kde je srovnání čistě výkonu samotného procesoru a jeho práce s pamětí RAM, lze vidět, že Intel Celeron byl skutečně tou nejlepší volbou. K tomu navíc byla výhoda, že do desky s čipsetem Intel BX či ZX, která měla patici SLOT 1, bylo možné v budoucnu instalovat ještě výkonnější procesory Intel Pentium III. Celeron tedy podal nejlepší výsledky s grafickou kartou 3DFX Banshee a určitě by se k tomuto procesoru hodila i 3DFX Voodoo 2. Celkově Celeron dokázal porazit procesor AMD K6-2 333MHz, a to bez ohledu na to, jakou grafickou kartu jsem v testech použil.

 

Testy CPU

CPU Mark 2.1 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
CPU Mark 2.1 661.5 945 665.3 Finále
Test 1 – Registr 151.9 289.8 219.2 Skóre
Test 2 – Plovoucí čárka 87.5 103.3 58.6 Skóre
Test 3 – Celá čísla 663.4 933.7 663.4 Skóre
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
RAM čtení 465 206 196 MB/s
RAM zápis 127 67 78 MB/s
RAM kopírování 196 97 94 MB/s
RAM latence 189.1 174.4 166.1 ns
CPU Queen 571 674 352 Score
CPU PhotoWorxx 476 41 43 Score
CPU Zlib 2.2 2.2 1.8 MB/s
CPU AES 513 359 188 Score
CPU Hash 32 20 19 MB/s
FPU VP8 103 66 32 Score
FPU Julia 31 71 6 Score
FPU Mandel 26 13 5 Score
FPU SinJulia 54 42 22 Score
AIDA32 ver. 3.80 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
RAM čtení 447 180 188 MB/s
RAM zápis 130 69 78 MB/s
CPU-Z Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Bench CPU – Single Thread 24 17 7 Score
Bench CPU – Multi Thread 17 13 6 Score

AMD

Mělo hlavně v té době výhodu levnějších základních desek a později i samotných procesorů. Nebyly to žádné růžové obláčky, když vyšel model K6-2 333MHz, že by měl nějakou závratně nízkou cenu – na to zapomeňte. AMD se snažilo konkurovat především Intelu Pentium II, ale později vyšel právě levnější Celeron, a když se zjistilo, že Celeron K6-2 na stejné frekvenci poráží, cena šla rychle podle nich dolů.

Test ve Windows 98 a výkon CPU + ATI RAGE 128GL SDR

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Hexen II – 1024×768/16 32.4 17.8 15.3 FPS
Quake 2 – 640×480/16 38.8 19.9 18.4 FSP
Quake 2 – 800×600/16 38.9 17.1 18.7 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 34.4 17.4 18.6 FPS
Turok – 640×480/16 25.5 25.4 25.3 FPS
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 18.4 12.9 10.1 FPS
Descent 3 – 640×480/16 24.4 25.0 23.7 FPS
FIFA99 – 640×480/16 54.0 32.5 30.4 FPS
Forsaken – 1024×768/16 28.86 27.46 24.79 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 38.3 28.8 27.4 FPS
Need For Speed 3 – 640×480/16 33.1 28.4 27.1 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 30.0 27.8 24.3 FPS
SiN – 640×480/16 30.4 19.0 19.8 FPS
Thief – 1024×768/16 29.8 25.5 22.1 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 24.9 24.5 29.1 FPS
Unreal – 1024×768/16 14.0 19.3 16.6 FPS
Viper Racing – 640×480/16 52.7 47.4 34.3 FPS
Viper Racing – 800×600/16 53.0 48.3 34.5 FPS
Viper Racing – 1024×768/16 48.4 45.3 32.1 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Kingpin – 1024×768/16 18.5 11.5 10.0 FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Robots 37.33 27.61 20.33 FPS
City scene 47.31 36.59 25.66 FPS
Final Score
3.33 2.65 2.30 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Game 1 – Race 23.9 21.1 10.0 FPS
Game 2 – First Person 24.7 14.4 11.1 FPS
CPU 3D Speed
3129 4302 1152  
Final Score 2426 1709 1052  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz Cyrix MII 333MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 5.7 4.1 2.4 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 7.0 6.5 2.6 FPS
CPU 3D Speed
58 49 24  
Final Score 1044 871 468  

Matrox

Podle testů se zdá, že Matrox G200 nebyla až tak špatnou grafickou kartou a měla relativně kvalitní 2D obraz. Bohužel ale ovladače byly v té době vydaní poměrně nestabilní, a i dnes jsem s ní měl různé problémy. Hlavně s ní byly obě sestavy zpomalené a počítač jsem musel často resetovat. Což mě přivádí k poznání, že u většiny testovaných grafických karet jsem musel aspoň jednou při testech počítač resetovat. Zřejmě to souvisí s tím, že v minulosti člověk hrál jednu nebo dvě hry a tak ho takové mnohočetné spouštění různých her nepotkalo.

Jinak Celeron tuto kartu dokázal výkonnostně vytočit téměř na maximum, protože s nejlepším mým procesorem jsem dosáhl skóre 2538, zatímco zde bylo dosaženo 2029.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + Matrox G200

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Hexen II – 640×480/16 29.7 21.5 FPS
Hexen II – 1024×768/16 17.4 15.9 FPS
Quake 2 – 640×480/16 33.0 24.7 FSP
Quake 2 – 1024×768/16 17.5 15.4 FPS
Turok – 640×480/16 25.5 25.2 FPS
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Carmageddon 2 – 640×480/16 24.9 14.5 FPS
Descent 3 – 640×480/16 27.7 24.8 FPS
FIFA99 – 640×480/16 57.6 36.3 FPS
Forsaken – 1024×768/16 35.77 35.70 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 38.7 16.0 FPS
Need For Speed 3 – 640×480/16 21.7 21.2 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 29.9 29.9 FPS
SiN – 640×480/16
27.2 20.6 FPS
SiN – 1024×768/16 16.3 15.8 FPS
Thief – 1024×768/16 23.8 X FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 25.0 20.8 FPS
Unreal – 1024×768/16 12.7 12.7 FPS
Viper Racing – 800×600/16 29.7 24.7 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Kingpin – 640×480/16 23.1 13.4 FPS
Kingpin – 1024×768/16 15.9 12.4 FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Robots 38.85 26.85 FPS
City scene 50.86 35.74 FPS
Final Score
3.93 2.51 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Race 23.3 21.3 FPS
Game 2 – First Person 18.0 9.8 FPS
CPU 3D Speed
3230 4222  
Final Score 2029 1342  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.1 3.4 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.0 5.7 FPS
CPU 3D Speed
46 42  
Final Score 834 779  

Intel 740

Byl to zajímavý počin od Intelu, i když poslední svého druhu, protože výkon i752 se skoro nikam neposunul, a navíc jich bylo vyrobeno málo. Tímto však Intel otevřel cestu pro integrovanou grafickou kartu v čipsetech, což jste mohli vidět i v nedávno testovaném notebooku SONY Vaio PCG-FX203K. Výkon grafiky i740 nebyl zrovna závratný, ale s procesorem Celeron 333 MHz jste si na tu dobu mohli zahrát něco s přijatelnými 30 snímky za sekundu. Hlavním problémem bylo nízké množství instalované video paměti, typicky pouze 4 nebo 8 MB, což bylo málo v porovnání s konkurenčními 3D grafickými kartami na konci roku 1998, které měly 16 až 32 MB paměti. Vypadalo to hůř a proto tyto karty měly nízkou cenu.

Pokud porovnáme výsledky v syntetickém testu 3D Mark 99 mezi integrovanou grafikou Intel 752 z notebooku Sony a grafikou Intel 740 do AGP , zjistíme, že Intel 740 nedosahuje lepšího výkonu, i když běží na procesoru Intel Celeron 333 MHz. Závěrem tedy je, že silnější procesor k vyšším výsledkům už nepomůže.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + Intel 740

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Hexen II – 640×480/16 31.8 23.2 FPS
Hexen II – 1024×768/16 17.3 16.7 FPS
Quake 2 – 640×480/16 37.6 25.4 FSP
Quake 2 – 800×600/16 13.7 22.9 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 11.7 15.0 FPS
Turok – 640×480/16 23.7 23.6 FPS
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Carmageddon 2 – 640×480/16 16.1 10.5 FPS
Descent 3 – 640×480/16 20.7 18.7 FPS
FIFA99 – 640×480/16 41.3 29.5 FPS
Forsaken – 1024×768/16 27.04 23.26 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 35.3 25.7 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 27.9 22.8 FPS
SiN – 640×480/16
26.2 18.6 FPS
SiN – 1024×768/16 15.9 12.0 FPS
Thief – 640×480/16 30.4 30.7 FPS
Thief – 1024×768/16 16.9 16.5 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 21.0 19.9 FPS
Unreal – 1024×768/16 15.3 14.1 FPS
Viper Racing – 640×480/16 47.2 43.0 FPS
Viper Racing – 800×600/16 33.7 32.2 FPS
Viper Racing – 1024×768/16 20.4 19.9 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Kingpin – 640×480/16 23.0 13.9 FPS
Kingpin – 1024×768/16 14.8 12.3 FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Robots 43.26 31.61 FPS
City scene 56.38 43.27 FPS
Final Score
3.56 2.76 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Race 23.0 21.7 FPS
Game 2 – First Person 18.1 11.7 FPS
CPU 3D Speed
3239 4387  
Final Score 2025 1524  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Helicopter – High Detail 5.0 4.2 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.6 6.7 FPS
CPU 3D Speed
54 52  
Final Score 884 875  

3DFX

V polovině roku 1998 se objevila další zajímavá novinka od 3DFX Banshee – kombinace 2D a 3D grafiky v jednom čipu. I když měla tato karta solidní 16 MB paměti SGRAM, nedokázala zobrazovat 32-bitové barvy ve 3D. Tehdy to možná nebyl velký problém, ale s postupem času začala být zřetelná nižší kvalita textur, aspoň tedy ze screeen shotů. Byla to velmi oblíbená karta ve střední třídě a měla také dostupnou cenu, kolem 3500 Kč, což byla půlka ve srovnání s high-endem 3DFX Voodoo 2, která měla 12 MB paměti RAM.

Navíc pokud k 3DFX Banshee dáte silnější procesor, je zde velký potenciál zvýšení výkonu. Můj nejlepší procesor z ní vytáhl v 3D Mark 99 skóre 4395 proti Celeronu s 2679.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + 3DFX Benshee

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Quake 2 – 640×480/16 48.2 26.1 FSP
Quake 2 – 800×600/16 36.8 25.3 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 X 21.1 FPS
Turok – 640×480/16 125.9 X Bodů
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Carmageddon 2 – 640×480/16 23.7 14.0 FPS
Descent 3 – 640×480/16 26.8 24.2 FPS
FIFA99 – 640×480/16 59.5 47.3 FPS
Forsaken – 1024×768/16 53.39 50.92 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 39.3 34.1 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 56.1 54.6 FPS
SiN – 640×480/16
41.2 14.3 FPS
SiN – 1024×768/16 X 15.5 FPS
Thief – 1024×768/16 26.9 27.3 FPS
Tomb Raider III -1024×768/16 29.4 30.0 FPS
Unreal – 1024×768/16 19.6 21.3 FPS
Viper Racing – 640×480/16 49.0 52.7 FPS
Viper Racing – 800×600/16 52.8 53.2 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Kingpin – 640×480/16 19.3 X FPS
Kingpin – 1024×768/16 13.4 X FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Robots 45.05 31.57 FPS
City scene 57.01 44.16 FPS
Final Score
3.74 3.03 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Race 27.8 24.6 FPS
Game 2 – First Person 25.8 14.8 FPS
CPU 3D Speed
3239 4299  
Final Score 2679 1845  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.8 3.8 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.6 6.3 FPS
CPU 3D Speed
52 47  
Final Score 939 881  

nVidia

Riva 128ZX je ve skutečnosti stále Riva 128 z roku 1997, kdy byla považována za high-end. Aby byla v roce 1998 použitelnější, bylo na ni instalováno 8 MB RAM video paměti, a to je všechno. Pokud ale téhle grafice dodáte silný procesor, je schopná v 3D Mark 99 dosáhnout na skóre 2300 a zde bylo dosáhnuto pouze 907, navíc kupodivu na AMD. Problémem je ovšem zastaralé jádro, které má obrovský problém s testem Game 2 – First Person. Aby se tento test dostal aspoň na 10 FPS, je potřeba procesor s frekvencí okolo 1000 MHz.

 

Test ve Windows 98 a výkon CPU + nVidia RIVA 128ZX

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Hexen II – 640×480/16 34.8 21.8 FPS
Hexen II – 1024×768/16 18.7 17.1 FPS
Quake 2 – 640×480/16 42.4 28.7 FSP
Quake 2 – 800×600/16 32.2 24.1 FPS
Quake 2 – 1024×768/16 20.9 19.3 FPS
Turok – 640×480/16 25.2 24.8 FPS
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Carmageddon 2 – 640×480/16 22.5 14.5 FPS
Descent 3 – 640×480/16 20.7 12.2 FPS
FIFA99 – 640×480/16 38.1 32.1 FPS
Forsaken – 1024×768/16 35.48 32.14 FPS
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 45.6 31.4 FPS
Need For Speed 3 – 640×480/16 27.4 23.8 FPS
PC Player 3D Bechmark  – 1024×768/16 30.0 29.9 FPS
SiN – 640×480/16
36.0 17.3 FPS
SiN – 1024×768/16 20.4 17.5 FPS
Unreal – 1024×768/16 8.0 6.1 FPS
Viper Racing – 640×480/16 51.1 48.5 FPS
Viper Racing – 800×600/16 47.0 45.1 FPS
Viper Racing – 1024×768/16 32.1 31.1 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Kingpin – 640×480/16 23.2 13.3 FPS
Kingpin – 1024×768/16 17.2 12.5 FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Robots 38.91 29.44 FPS
City scene 45.95 36.09 FPS
Final Score
3.62 2.67 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Race 16.3 15.8 FPS
Game 2 – First Person 4.6 6.4 FPS
CPU 3D Speed
3256 4201  
Final Score 722 907  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz AMD K6-2 333 MHz 
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.9 3.9 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.5 6.4 FPS
CPU 3D Speed
53 49  
Final Score 927 837  

Zvyšuje se výkon

Nejlepších výsledků tedy dosáhla sestava s procesorem Intel Celeron 333 MHz a grafickou kartou 3DFX Banshee 16MB SGRAM. Pokusil jsem se přetaktovat procesor na co nejvyšší hodnotu a podařilo se mi dostat ho na frekvenci 420 MHz, když je FSB nastaveno na 83 MHz. Vytvořil jsem tedy tabulku pro zjištění výkonnostního nárůstu ve 3D testech, ale jen těch, kde nebylo dosáhnuto 30FPS.

Jak vidět, 3D Mark 99 v defaultním nastavení dosáhl výkonu nad hranicí 30 FPS v Game testech. Jenže v tomto roce vyšla hra Unreal, která využívá náročný engine s názvem Unreal 1. Ten je teoreticky hratelný v rozlišení 800×600, ale pro 1024×768 by karta potřebovala ještě o něco silnější procesor. Podle mých měření tato grafická karta dosahuje v 3D Mark 99 maximálního skóre 4400, ale zde bylo dosaženo pouze 3300, což naznačuje, že procesor s frekvencí okolo 800 MHz by měl z této karty vymáčknout maximum.

 

Test ve Windows 98 a výkon OC CPU + 3DFX Banshee

Hry z 1997 Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Quake 2 – 800×600/16 36.8 41.5 FPS
Turok – 640×480/16 125.9 201.4 Bodů
Hry z 1998 Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Carmageddon 2 – 640×480/16 23.7 28.2 FPS
Descent 3 – 640×480/16 26.8 28.5 FPS
Thief – 1024×768/16 26.9 27.5 FPS
Unreal – 640×480/16 41.0 47.0 FPS
Unreal – 800×600/16 29.3 33.1 FPS
Unreal – 1024×768/16 19.6 21.7 FPS
Hry z 1999 Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Kingpin – 640×480/16 19.3 20.3 FPS
Kingpin – 1024×768/16 13.4 14.2 FPS
Final Reality Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Robots 45.05 55.00 FPS
City scene 57.01 69.51 FPS
Final Score
3.74 4.41 RM
3D Mark 1999 – 800×600/16 Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Game 1 – Race 27.8 34.8 FPS
Game 2 – First Person 25.8 31.4 FPS
CPU 3D Speed
3239 4065  
Final Score 2679 3300  
3D Mark 2000 – 640×480/16 Intel Celeron 333 MHz Intel Celeron 333 OC 420 MHz
Game 1 – Helicopter – High Detail 4.8 6.0 FPS
Game 2 – Adventure – High Detail 6.6 8.3 FPS
CPU 3D Speed
52 65  
Final Score 939 1168  

 

Reklamu naleznete v časopise CHIP prosinec 1998.

 

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *