Procesory s frekvencí okolo 450 MHz – to jsou PC střední třídy z roku 1999, kdy AMD uvedlo na trh exotický CPU K6-3. Architektura Socketu 7 pochází již z roku 1995, ale chipsety byly neustále vyvíjeny. Na konci tohoto období dokázaly podporovat dokonce i FSB frekvenci až 140 MHz. Nicméně všechny procesory v této platformě používaly maximálně FSB 100 MHz. Intel již v té době používal u Pentia 3 FSB 133 MHz, což se trochu podepsalo na výkonu. Celkově však tyto základní desky byly pomalejší, například co se týče propustnosti pamětí RAM, protože musely být kompatibilní s různými procesory, nejen od AMD, ale také od Cyrix, WinChip a dokonce i starších Intel, které stále na těchto deskách dokázaly běžet. V tomto roce také došlo k tomu, co se muselo stát – AMD představilo nový procesor a k němu i vlastní chipset.
Ceny procesorů prosinec 1999 | |
Intel Celeron 466 MHz | 4953 Kč |
AMD K6-3 450 MHz | 7344 Kč |
Exot
Tenhle procesor AMD K6-3 450 MHz je pro mě ta pravá exotika, jelikož jsem se s ním v životě nesetkal, a v minulosti jste na něj v cenících moc nenarazil. Menší prodejci ho třeba vůbec nenabízeli, ale počítačové časopisy mu věnovaly pozornost.
Z textu recenzí jsem pochopil, že jeho cena byla vyšší a výkon proti AMD K6-2 nebyl až tak zásadní, asi s 25% nárůstem. Tím pádem cena za výkon nebyla v jeho prospěch. Přeci jen nacpat L2 cache přímo do křemíku procesoru na platformě socket 7 byl husarský kousek, ale také to právě zvedalo tu cenu. Navíc si AMD vyzkoušelo, jak tu cache efektivně zapojit, a nabitou zkušenosti určitě později využila hlavně u procesorů K7 do socketu 462. Také je to rozhodně průkopník v počtu cache, jelikož procesor měl k dispozici L1 + L2 (v křemíku procesoru) + L3 na základní desce.
I když označení trojkou dávalo předzvěst, že to bude konkurent Intel Pentium 3, tak ten rozhodně neporazilo. Jak si tedy aspoň vedlo ve hrách proti Celeronu, tak to se zde dozvíte z tabulek.
Testy CPU |
|||
CPU Mark 2.1 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Final Score | 930.8 | 1277.4 | Finále |
Test 1 – Registr | 213.6 | 393.9 | Skóre |
Test 2 – Plovoucí čárka | 123.0 | 139.4 | Skóre |
Test 3 – Celá čísla | 933.7 | 1260.5 | Skóre |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
RAM čtení | 480 | 287 | MB/s |
RAM zápis | 126 | 113 | MB/s |
RAM kopírování | 195 | 141 | MB/s |
RAM latence | 193.0 | 157.6 | ns |
CPU Queen | 800 | 908 | Score |
CPU PhotoWorxx | 498 | 27 | Score |
CPU Zlib | 2.9 | 3.8 | MB/s |
CPU AES | 696 | 247 | Score |
CPU Hash | 44 | 27 | MB/s |
FPU VP8 | 77 | 75 | Score |
FPU Julia | 43 | 96 | Score |
FPU Mandel | 36 | 18 | Score |
FPU SinJulia | 76 | 57 | Score |
AIDA32 ver. 3.80 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
RAM čtení | 410 | 263 | MB/s |
RAM zápis | 138 | 101 | MB/s |
CPU-Z | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Bench CPU – Single Thread | 31 | 24 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 20 | 16 | Score |
U prostřed
nVidia Riva TNT2 je tak podle názvu ta klasická varianta, která by měla objevit na trhu jako první a teprve potom ostatní modely. Ovšem nebylo tomu tak. nVidia nejdřív uvedla high-end Riva TNT2 Ultra, čímž si zajistila vysoké hodnocení v recenzích, a teprve o několik měsíců později ji následovaly odnože levnějších variant. Tou nejprodávanější klasikou se stal model Riva TNT2 Pro.
Co se týče herního výkonu, má lepší výsledky na procesoru Intel Celeron 466 MHz, ale třeba ve 3D Mark 99 při defaultním nastavení AMD získalo lepší skóre a to 3218. Pokud je TNT2 v tandemu se silným procesorem, tak ze sebe vydá skóre okolo 7800 bodů. To naznačuje, že v minulosti mohla vydržet i nějaký ten čas v počítači a lépe zvládnout i hry z roku 2000 při silnějším CPU.
Defaultní frekvence nVIDIA RIVA TNT2 |
|||
Model | Sběrnice RAM | Takt jádro | Takt RAM |
TNT2 Ultra | 128 bit | 150 MHz | 183 MHz |
TNT2 PRO | 128 bit | 143 MHz | 167 MHz |
TNT2 | 128 bit | 125 MHz | 150 MHz |
TNT2 M64 | 64 bit | 125 MHz | 143 MHz |
TNT2 M64 Vanta | 64bit | 100 MHz | 133 MHz |
Test ve Windows 98 a výkon CPU + nVidia Riva TNT2 |
|||
Hry z 1997 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Hexen II – 1024×768/16 | 52.4 | 42.5 | FPS |
Quake 1 – 1024×768/16 | 59.8 | 59.2 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 77.6 | 50.9 | FPS |
Turok – 800×600/16 | 101.5 | 93.4 | Bodů |
Hry z 1998 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 25.3 | 23.9 | FPS |
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) | 24.9 | 23.2 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 59.27 | 58.12 | FPS |
Half-Life – 1024×768/16 | 50.4 | 50.4 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 56.2 | 34.0 | FPS |
Need For Speed 3 -800×600/16 | 39.6 | 34.6 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 49.4 | 40.5 | FPS |
Thief – 1024×768/32 | 40.6 | 36.6 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/32 | 30.0 | 30.0 | FPS |
Turok 2 – 1024×768/16 | 41.8 | 38.8 | FPS |
Unreal – 1024×768/16 | 32.8 | 28.8 | FPS |
Viper Racing – 1024×768/16 | 51.1 | 57.8 | FPS |
Hry z 1999 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Kingpin – 1024×768/16 | 33.9 | 26.1 | FPS |
Midtown Madness – 1024×768/16 | 16.8 | 23.7 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 13.8 | 14.8 | FPS |
Need For Speed 4 – 1024×7/68/16 | 28.2 | 27.3 | FPS |
Quake 3 Arena – 1024×768/16 | 35.4 | 34.7 | FPS |
Hry z 2000 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Grand Prix 3 – 1024×768/16 | 21.3 | 16.0 | FPS |
Midtown Madness 2 – 1024×768/16 | 15.3 | 18.0 | FPS |
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 | 27.1 | 25.0 | FPS |
No One Lives Forever – 1024×768/16 |
13.0 | 13.4 | FPS |
Soldier of Fortune – 1024×768/16 | 25.3 | 33.1 | FPS |
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/32 | 28.4 | 27.0 | FPS |
Final Reality | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Robots | 46.51 | 40.65 | FPS |
City scene | 51.90 | 48.77 | FPS |
Final Score |
4.00 | 4.07 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Race | 31.7 | 38.9 | FPS |
Game 2 – First Person | 31.8 | 27.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
4064 | 6729 | |
Final Score | 3172 | 3218 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Race | 31.9 | 36.7 | FPS |
Game 2 – First Person | 31.8 | 27.7 | FPS |
CPU 3D Speed |
4061 | 6725 | |
Final Score | 3185 | 3158 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Race | 29.7 | 30.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 31.3 | 27.0 | FPS |
CPU 3D Speed |
4085 | 6701 | |
Final Score | 3049 | 2875 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 6.8 | 7.3 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 9.4 | 10.9 | FPS |
CPU 3D Speed |
74 | 84 | |
Final Score | 1320 | 1570 |
Magie Voodoo
Nejznámější modely Voodoo3 od firmy 3DFX jsou 2000, 3000 a 3500. Takže jedno jádro, stejná sběrnice pro video RAM a jen různé takty. Z výsledků testů je vidět, že Voodoo3 2000 si více rozumí s procesorem Intel Celeron 466 MHz a v podstatě AMD nedal šanci. Hlavně 3D střílečky (tehdy doomovky) pod rozhraním API OpenGL běží skvěle, a to dokonce i z roku 2000. Voodoo3 sice neuměly 32-bit barev ve 3D hrách, ale kdo by to poznal v zápalu hry? Na marketink to ale určitě vliv mělo a konkurence na to ráda poukazovala.
No, a na Celeronu 466 MHz jí sedly jak hry, tak i 3D Marky, a ve verzi 99 v defaultním nastavení karta dosáhla 2950 bodů. Když jí bude dodávat data silnější procesor, scóre se vyšplhá na 5900 bodů.
Defaultní frekvence 3DFX Voodoo3 |
|||
Model | Sběrnice RAM | Takt jádro | Takt RAM |
3500 | 128 bit | 183 MHz | 183 MHz |
3000 | 128 bit | 166 MHz | 166 MHz |
2000 | 128 bit | 143 MHz | 143 MHz |
Test ve Windows 98 a výkon CPU + 3DFX Voodoo3 2000 |
|||
Hry z 1997 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Hexen II – 1024×768/16 | 45.2 | 31.1 | FPS |
Quake 1 – 1024×768/16 | 60.9 | 58.4 | FPS |
Quake 2 – 1024×768/16 | 68.1 | 39.3 | FPS |
Turok – 640×480/16 | 202.8 | 103.3 | Bodů |
Hry z 1998 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 31.6 | 24.2 | FPS |
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) | 26.0 | 23.8 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 57.88 | 58.94 | FPS |
Half-Life – 1024×768/16 | 52.0 | 52.5 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 56.4 | 29.8 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 52.3 | 34.2 | FPS |
Thief – 1024×768/16 | 52.3 | 49.6 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 30.0 | 30.0 | FPS |
Turok 2 – 1024×768/16 | 58.3 | 44.3 | FPS |
Unreal – 1024×768/16 | 33.3 | 27.3 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 60.0 | 58.8 | FPS |
Hry z 1999 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Kingpin – 1024×768/16 | 43.6 | 26.0 | FPS |
Midtown Madness – 1024×768/16 | 38.1 | 24.1 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 21.6 | 18.5 | FPS |
Quake 3 Arena – 1024×768/16 | 37.2 | 31.7 | FPS |
Hry z 2000 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Grand Prix 3 – 1024×768/16 | 15.0 | 15.0 | FPS |
Midtown Madness 2 – 1024×768/16 | 16.9 | 16.5 | FPS |
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 | 35.3 | 19.8 | FPS |
No One Lives Forever – 1024×768/16 |
13.5 | 11.3 | FPS |
Soldier of Fortune – 1024×768/16 | 33.8 | 27.8 | FPS |
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/16 | 30.0 | 28.3 | FPS |
Final Reality | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Robots | 55.28 | 41.16 | FPS |
City scene | 68.49 | 53.27 | FPS |
Final Score |
4.18 | 3.26 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Race | 32.2 | 32.2 | FPS |
Game 2 – First Person | 27.3 | 17.9 | FPS |
CPU 3D Speed |
4029 | 6774 | |
Final Score | 2950 | 2305 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Race | 32.1 | 32.8 | FPS |
Game 2 – First Person | 27.2 | 17.5 | FPS |
CPU 3D Speed |
4020 | 6754 | |
Final Score | 2944 | 2283 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | AMD K6-3 450 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 7.3 | 5.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 9.0 | 8.2 | FPS |
CPU 3D Speed |
74 | 61 | |
Final Score | 1331 | 1277 |
Ceny listopad 1999 | |
3DFX Voodoo3 2000 16MB | 4502 Kč |
nVidia RIVA TNT2 | 6222 Kč |
Volume doprava
Přetaktování procesoru Intel Celeron je tak nějak podle mě klasika, a tak jsem si na zrychlení vybral sestavu s procesorem AMD K6-3 450 a grafickou kartou nVidia Riva TNT2. Aby to bylo zajímavější, budou výsledky porovnaný s Intel Celelron 466 MHz + 3DFX Voodoo3 2000.
Šel jsem do toho odvážně, a první moje nastavení bylo 5.5krát 100 MHz. Procesor se však vůbec nerozjel. Zvýšil jsem tedy napětí na 2.4 voltů, a teprve tehdy začal být funkční. Bohužel, do systému se nedostal. Zkoušel jsem až 2.7 V, ale ani při této hodnotě se nedostal do systému. Takže další pokus byl tedy 5krát 105 MHz, což bylo 525 MHz. I zde se při experimentování s napětím nedostal do systému. Nakonec jsem nechal napětí procesoru na 2.4 V, a testy proběhly v nastavení 5krát 100 MHz, což je závěrečných 500 MHz. Intel Celelron 466 MHz jde přetaktovat na 532 MHz.
Závěr je, že ani přetaktovaný AMD K6-3 na 500 MHz nepřekoná ve většině hrách Intel Celeron 466 MHz. Pokud bychom je porovnávali pouze v syntetických testech, AMD by jasně vyhrálo. To je zapeklitá věc, že jo?
Test ve Windows 98
|
|||
Hry z 1998 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
s 3DFX Voodoo3 2000 | s Vidia Riva TNT2 | ||
Carmageddon 2 – 640×480/16 | 31.6 | 24.2 | FPS |
Descent 3 – 1024×768/16 (Very High) | 26.0 | 27.4 | FPS |
Forsaken – 1024×768/16 | 57.88 | 58.81 | FPS |
Half-Life – 1024×768/16 | 52.0 | 52.1 | FPS |
Monster Truck Meadness 2 – 640×480/16 | 56.4 | 36.6 | FPS |
SiN – 1024×768/16 | 52.3 | 44.7 | FPS |
Thief – 1024×768/16 | 52.3 | 38.0 | FPS |
Tomb Raider III -1024×768/16 | 30.0 | 30.0 | FPS |
Turok 2 – 1024×768/16 | 58.3 | 41.0 | FPS |
Unreal – 1024×768/16 | 33.3 | 30.9 | FPS |
Viper Racing – 800×600/16 | 60.0 | 50.5 | FPS |
Hry z 1999 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Kingpin – 1024×768/16 | 43.6 | 28.0 | FPS |
Midtown Madness – 1024×768/16 | 38.1 | 24.7 | FPS |
Nascar Racing 3 – 1024×768/16 | 21.6 | 15.9 | FPS |
Quake 3 Arena – 1024×768/16 | 37.2 | 35.0 | FPS |
Hry z 2000 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Grand Prix 3 – 1024×768/16 | 15.0 | 21.2 | FPS |
Midtown Madness 2 – 1024×768/16 | 16.9 | 17.9 | FPS |
Need For Speed Porsche – 1024×768/16 | 35.3 | 26.8 | FPS |
No One Lives Forever – 1024×768/16 |
13.5 | 10.2 | FPS |
Soldier of Fortune – 1024×768/16 | 33.8 | 29.1 | FPS |
Tomb Raider: Chronicles – 1024×768/16 | 30.0 | 28.7 | FPS |
Final Reality | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Robots | 55.28 | 42.81 | FPS |
City scene | 68.49 | 50.56 | FPS |
Final Score |
4.18 | 4.18 | RM |
3D Mark 1999 – 800×600/16 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Race | 32.2 | 41.4 | FPS |
Game 2 – First Person | 27.3 | 29.7 | FPS |
CPU 3D Speed |
4029 | 7243 | |
Final Score | 2950 | 3457 | |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Race | 32.1 | 36.6 | FPS |
Game 2 – First Person | 27.2 | 28.4 | FPS |
CPU 3D Speed |
4020 | 7359 | |
Final Score | 2944 | 3201 | |
3D Mark 2000 – 1024×768/16 | Intel Celeron 466 MHz | OC AMD K6-3 500 MHz | |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 7.3 | 7.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 9.0 | 11.6 | FPS |
CPU 3D Speed |
74 | 89 | |
Final Score | 1331 | 1669 |
Komentáře