Počítače Bronze z 11/2000 jsou sestaveny podle ceníku z listopadu roku 2000 a jedná se o levnější sestavy. Na konci roku 2000, pokud jste chtěli pořídit ten nejlevnější počítač svému dítěti nebo i sobě, aby bylo možné si zahrát i nějaké hry, byla rozumná cena za výkon dostupná pouze u procesorů Intel Celeron a AMD Duron. A jak to tak chodí, novinky jsou vždycky dosti drahé a proto grafické karty pochází z let 1999.
Testovací sestavy
K základním deskám toho není moc co psát, jde však o souboj staršího čipsetu Intel BX440 proti prvnímu VIA KT133, který podporoval nové procesory AMD pro socket 462. Velikost paměti jsem zvolil stejnou, tedy 128 MB.
Z minulosti víme, že než nVidia koupila společnost 3dfx, byla mezi nimi konkurence na život a na smrt. Pokud jste si tedy v listopadu roku 2000 koupili zde testovanou a levnou Voodoo3 3000, o měsíc později jste zjistili, že firma 3dfx vyhlásila bankrot. Nicméně oba testované grafické modely pocházejí ze stejného období, kdy se po roce svého působení na trhu staly relativně levnými, i když ne příliš výkonnými.
Parametry a porovnání | ||
Procesory | AMD Duron 700 MHz | Intel Celeron 600 MHz |
Uvedeno na trh: | 06/2000 | 03/2000 |
Obecný název jádra: |
Spitfire | Coppermine-128 |
Kódové označení: | D700AUT1B | SL4PB |
Připojení přes: | Socket 462 | Socket 370 |
Jádro vyrobeno technologii: | 180nm | 180nm |
Frekvence: | 700 MHz | 600 MHz |
L1 Cache: | 64+64 KB | 16+16 KB |
L2 Cache: | 64 KB | 128 KB |
Rychlost sběrnice: | 100 MHz | 66 MHz |
Násobič: | 7.0x | 9.0x |
Napětí:: | 1.6 Voltů | 1.7 Voltů |
Multimediální Instrukce: | MMX/3DNow! | MMX/SSE |
Cena procesorů: | 3526 Kč (11/2000) | 3891 Kč (11/2000) |
Základní desky | Gigabyte GA-7ZM | Octek Rhino II BX-ACE |
Čipset: | VIA KT133 | Intel BX440 |
Čipset uveden na trh: | 05/2000 | 04/1998 |
Typ paměti RAM: | SDR | SDR |
Instalovaná RAM: | 64 MB | 64 MB |
Frekvence pamětí RAM: | 100 MHz | 100 MHz |
Cena RAM: | 1342 Kč (11/2000) | 1342 Kč (11/2000) |
Grafické karty | 3dfx Voodoo3 3000 | nVidia Riva TNT2 Ultra |
Kódové označení jádra:: | Avenger | NV20 |
Připojení přes: |
AGP 4x | AGP 4x |
Jádro vyrobeno technologii: | 250nm | 250nm |
Frekvence jádra: |
166 MHz | 150 MHz |
Pixel Pipeline: | 1 | 2 |
TMU Per Pipeline: |
2 | 2 |
Pixel Fillrate: | 166 MPixel/s | 300 MPixel/s |
Texel Fillrate: |
332 MPixel/s | 300 MPixel/s |
Velikost pamětí: | 16 MB | 32 MB |
Efektivní taktování pamětí: |
166 MHz | 183 MHz |
Typ paměti: |
SDR | SGR |
Šířka sběrnice: | 128bit | 128bit |
Šířka pásma pamětí: | 2565 MB/s | 2928 MB/s |
Podpora DirectX: | Verze 6 | Verze 6 |
Uvedeno na trh: | 06/1999 | 03/1999 |
Cena grafických karet: |
4270 Kč (11/2000) | 4715 Kč (11/2000) |
Syntetické testy CPU + RAM + HDD | ||||
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||||
RAM čtení | 758 | – | 521 | MB/s |
RAM zápis | 782 | – | 522 | MB/s |
RAM kopírování | 767 | – | 229 | MB/s |
RAM latence | 201.3 | – | 172.3 | ns |
CPU Queen | 1108 | – | 1151 | Score |
CPU PhotoWorxx | 605 | – | 587 | Score |
CPU Zlib | 4.9 | – | 3.9 | Score |
CPU AES | 810 | – | 873 | Score |
CPU Hash | 90 | – | 59 | MB/s |
FPU VP8 | 122 | – | 98 | Score |
FPU Julia | 191 | – | 131 | Score |
FPU Mandel | 88 | – | 46 | Score |
FPU SinJulia | 112 | – | 98 | Score |
PC Mark 2002 – CPU test | ||||
Jpeg Decoding | 6.6 | – | 5.9 | MPixels/s |
Zlib Compression | 2.0 | – | 1.5 | MB/s |
Zlib Decompression | 30.7 | – | 23.5 | MB/s |
Text Search | 58.8 | – | 37.5 | KRounds/s |
Audio Conversion | 34.8 | – | 26.1 | KB/s |
3D Vector Calculation | 24.9 | – | 19.4 | FPS |
PC Mark 2002 – Total Score | ||||
CPU | 1821 | – | 1415 | score |
Memory | 1640 | – | 895 | score |
HDD | 751 | – | 111 | score |
Final Reality – 640x480/16 |
||||
Robots | 60.2 | – | 53.8 | FPS |
City Scene | 60.8 | – | 56.9 | FPS |
Overall score | 4.97 | – | 4.22 | |
3D Mark 1999– 800×600/16 – Default | ||||
Game 1 – Race | 70.6 | – | 42.3 | FPS |
Game 2 – First Person | 51.4 | – | 38.5 | FPS |
CPU 3D Speed | 10663 | – | 7930 | |
Final Score | 5948 | – | 4057 | 3D Marks |
3D Mark 2000– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 16.1 | – | 14.1 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 22.9 | – | 19.5 | FPS |
CPU 3D Speed | 178 | – | 149 | |
Final Score | 2863 | – | 2406 | 3D Marks |
3D Mark 2001– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 5.9 | – | 3.1 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 6.8 | – | 4.2 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 16.6 | – | 11.4 | FPS |
Game 4 – Nature | — | – | — | FPS |
Final Score | 1324 | – | 873 | 3D Marks |
HRY | ||||
AMD Duron 700 MHz | – | Intel Celeron 600 MHz | ||
Soldier of Fortune – 2000 | ||||
1024×768/16: High | 37.4 | – | 34.0 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768/16: High | 23.7 | – | 16.3 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 | ||||
1024×768/16: Quality | 14.1 | – | 11.6 | FPS |
Final Reality – 640x480/16 |
||||
Robots | 85.7 | – | 67.5 | FPS |
City Scene | 105.1 | – | 82.0 | FPS |
Overall score | 5.52 | – | 4.53 | |
3D Mark 1999– 800×600/16 – Default | ||||
Game 1 – Race | 68.6 | – | 52.2 | FPS |
Game 2 – First Person | 41.7 | – | 34.8 | FPS |
CPU 3D Speed | 10698 | – | 8093 | |
Final Score | 5187 | – | 4178 | 3D Marks |
3D Mark 2000– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 14.7 | – | 13.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 21.4 | – | 20.7 | FPS |
CPU 3D Speed | 165 | – | 157 | |
Final Score | 2425 | – | 2494 | 3D Marks |
3D Mark 2001– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 4.5 | – | 2.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 7.8 | – | 5.1 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 15.6 | – | 11.7 | FPS |
Game 4 – Nature | — | – | — | FPS |
Final Score | 1282 | – | 913 | 3D Marks |
HRY | ||||
AMD Duron 700 MHz | – | Intel Celeron 600 MHz | ||
Soldier of Fortune – 2000 | ||||
1024×768/16: High | 47.7 | – | 41.6 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768/16: High | 30.3 | – | 23.8 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 | ||||
1024×768/16: Quality | 14.0 | – | 12.5 | FPS |
Podle výsledků z tabulek byl na tom procesor AMD Duron, který byl i o několik stovek levnější, se svým výkonem o něco lépe a i grafické karty mají s ním vyšší výsledné scóre či FPS.
A jak dopadl souboj nVidia versus 3dfx na silnějším procesoru, který byste určitě chtěli pro paření herních pecek?
Final Reality – 640x480/16 |
||||
Robots | 60.2 | – | 85.7 | FPS |
City Scene | 60.8 | – | 105.1 | FPS |
Overall score | 4.97 | – | 5.52 | |
3D Mark 1999– 800×600/16 – Default | ||||
Game 1 – Race | 70.6 | – | 68.6 | FPS |
Game 2 – First Person | 51.4 | – | 41.7 | FPS |
CPU 3D Speed | 10663 | – | 10698 | |
Final Score | 5948 | – | 5187 | 3D Marks |
3D Mark 2000– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Helicopter – High Detail | 16.1 | – | 14.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 22.9 | – | 21.4 | FPS |
CPU 3D Speed | 178 | – | 165 | |
Final Score | 2863 | – | 2425 | 3D Marks |
3D Mark 2001– 1024×768/16 – Default | ||||
Game 1 – Car Chase – High Detail | 4.5 | – | 2.6 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 7.8 | – | 5.1 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 15.6 | – | 11.7 | FPS |
Game 4 – Nature | — | – | — | FPS |
Final Score | 1282 | – | 913 | 3D Marks |
HRY | ||||
nVidia Riva TNT2 Ultra | – | 3dfx Voodoo3 3000 | ||
Soldier of Fortune – 2000 | ||||
1024×768/16: High | 37.4 | – | 47.7 | FPS |
Return to Castle Wolfenstein – 2001 | ||||
1024×768/16: High | 23.7 | – | 30.3 | FPS |
Serious Sam: The Second Encountern – 2002 | ||||
1024×768/16: Quality | 14.1 | – | 14.0 | FPS |
Pokud bychom soudili podle výsledků z 3D Marku, nVidia Riva TNT2 Ultra na tom byla lépe, ale pro hraní her se očividně více hodilo 3dfx Voodoo3 3000. To jsem si i já pořídil v roce 1999 a byl jsem s ním tehdy nadmíru spokojený. Kdybych měl omezený rozpočet, na konci toho roku 2000 bych asi volil Voodoo3 3000. Ve hrách je totiž rychlejší, a v 3D Marku za nVidia Riva TNT2 Ultra zase tolik nezaostává.
Samozřejmě, že v roce 2000 by si člověk asi nekoupil ani jednu z těchto karet a raději by si připlatil 1500 Kč navíc za nVidia GeForce2 MX. Jenže tím by se cena sestavy vyšplhala nad 10 000 Kč. Ale podle ceníku zde byla ještě možnost koupit ten nejlevnější procesor, který byl k dispozici – AMD Duron 600 MHz za 2916 Kč (Intel totiž nic levnějšího než Celeron 600 MHz neměl). Když k tomu přičteme cenu GeForce2 MX za 5429 Kč a RAM za 1342 Kč, dostaneme se na celkovou částku 9687 Kč. Uvažovat o ještě levnějších procesorech od VIA nebo Cyrix by nemělo smysl, protože tyto procesory byly tragické a neměly by šanci GeForce2 MX dostatečně „nakrmit“ pro pořádný výkon.
Takže ano, do 10 000 Kč by šla složit ještě výkonnější sestava na hry, a do takové bych v té době s tímto rozpočtem šel. Jenže kdybych do této sestavy s GeForce2 MX zařadil Intel Celeron 600 MHz, už bych byl nad limitem do 10 000 Kč.
Komentáře