Notebook Toshiba Satellite Pro SP6100 už můžeme řadit mezi herní stroje, jelikož je v něm dedikovaná grafická karta od společnosti NVIDIA GeForce4 420 Go. I když se jedná o model nižší třídy, byla na ní možnost hrát hry až do roku 2003. Samozřejmě, při těch nejnáročnějších titulech bylo potřeba trochu ubrat na detailech a občas i snížit rozlišení.
PARAMETRY NOTEBOOKU |
|
TYP HARDWARE | JEHO PARAMETRY |
Předpokládaný rok výroby | 2002 |
Procesor | Intel Pentium 4-M 2000 MHz / FSB 100MHz |
Čipová sada | Intel Brookdale i845MP |
Paměť | 256MB / DDR 133MHz (266) |
VGA | nVIDIA GeForce4 420 Go / 32 MB DDR 64-bit |
Harddisk | Testovací 64GB SSD / Transcend |
CD-ROM | TEAC CD-W28E |
Zvukovka | YAMAHA AC-XG WDM F753 |
LCD | Aktivní 15.1 / barevný 1280×1024 32bit |
Pcmcia | 2x Texas Instruments PCI1410 |
USB | 2x Intel 82801CAM ICH3-M |
Čtečka SD karet | Toshiba AIS ToPIC95 |
Síťovka | Intel PRO/100 VE |
Modem | Intel 82801CAM ICH3-M |
VGA ex. výstup / TV | Ano / Ano |
Dock Port | Ano |
Infra port (IR) | Ano |
Baterie | 14.8V 4000mAh |
Klávesnice | Česká |
Procesor
V roce 2002 firma Toshiba vsadila na procesor Intel Pentium 4-M na frekvenci 2 GHz a s jádrem jehož kódové označení je Northwood. Ten disponuje 20 KB L1 a 512 KB L2 cache. Písmeno „M“ v jeho názvu značí mobilní verzi, a bylo mu nastaveno pracovní napětí do 1,3 voltu. Při jeho intenzivním maximálním dlouhodobém zatížení by měl mít procesor spotřebu okolo 32 Wattů, takže zde není žádné masivní chlazení ani ultra hlučný ventilátor.
Grafika je 3D
Firma NVIDIA byla nováčkem mezi výrobci mobilních grafických karet, neboť její první mobilní grafická karta GeForce2 Go se dostala do notebooků až v roce 2001. Do zde testovaného stroje z roku 2002 byl instalován její následník, a to GeForce4 420 Go, který disponuje 32 MB vlastní video paměti typu DDR a ta je napojena na sběrnici o šířce 64 bitů. Veškerá komunikace probíhá po sběrnici AGP s rychlostí 4x. Výstup z grafiky se zobrazuje na LCD, které má velikost 15.1 palců a nadstandartní rozlišení 1280×1024 s 32-bitovou barevnou hloubkou. Jeho obraz je ještě dnes krásný a plný jasu. Panty víka už mají mírnou vůli, ale drží v jakékoliv poloze.
Dráhy RAM
Operační paměť má velikost 256 MB, což je dostačující pro běh Windows XP, který byl k tomuto notebooku dodáván. Lze ji ovšem jednoduše rozšířit, protože jsou k dispozici dva sloty mikro SO-DIMM, které jsou lehce přístupné a nacházejí se pod krytkou na spodní straně notebooku. Předpokládám tedy, že může být osazen ve dvou modulech o velikosti 512 MB, jejichž součtem se dostáváme na maximální hodnotu 1 GB. Co se týče propustnosti, hodnoty jsou na dobré úrovni, s rychlostmi čtení 1523 MB/s a zápisu 676 MB/s. Není to žádné překvapení, jelikož je zde čipset od Intelu, přesněji model Brookdale i845MP, který Intel optimalizoval pro své procesory, a dobrá je hlavně rychlost zápisu.
Zkušenosti
Nevím, zda jde o osobní zvyk, ale nikdy jsem se moc neadaptoval s používáním track pointu k ovládání kurzoru. Vždy mi přišlo, že je to pomalé a hlavně nepřesné. Pokud vás zajímá, k čemu slouží další postranní tlačítka, tak ty simulují kolečko myši a umožňují tedy posun nahoru a dolů. Tato funkce se hodila pro listování v dokumentech nebo při brouzdání internetem. Musím ocenit i kvalitu zvuku, které mají dokonce i trochu basů, a hlasitost lze ovládat pomocí potenciometru. Klávesnice je rovněž sympatická, s oddělenými kurzory a vkusně umístěnými tlačítky Windows v pravém horním rohu. Levá klávesa Shift je také šikovně větší.
Srovnání
Na porovnání jsem vybral 3D Mark 2001, kde už v rozlišení 1024×768/32 jsou testy 1 a 2 pod hranicí 30 FPS, což bude způsobovat úzké hrdlo videopaměťové sběrnice o šířce 64 bitů. Grafika byla hlavní konkurencí podle tabulky proti ATi Mobility Radeon 7500, kde také některé modely měly pouze 64bitovou sběrnici pro video RAM. Nvidia byla s tímto okleštěným modelem, jak ukazují moje testy, o něco rychlejší, ale s plnohodnotnou 128bitovou šířkou video pamětí už ATi model 7500 dotáhl GeForce4 Go 460 a na vyšší FPS vyhrála ATi 7500.
V AIDA64 a testu ‘CPU Queen’ nebude Pentium 4 nikdy vynikat, jelikož využívalo mikroarchitekturu NetBurst, která byla navržena pro vysoké takty procesoru, ale nebyla tak efektivní na instrukci na takt. Ovšem spolupráce CPU a RAM je dobrá a přeskočil stejně taktované P4-M na 2 GHz. Co měl Intel vždy procesorech dobré, bylo FPU a tak bez problémů porazil i mladší procesor od AMD Athlon 64 3400+ s frekvencí 2.2 GHz.
V CPU-Z, pokud jde o výkon na jedno jádro, překonal Intel Celeron 1.1 GHz, ale byl poražen bratrem P4-M na 2 GHz. I když to není dvoujádrový procesor, má překvapivě dobré výsledky ve více vláknech a porazil i svého bratra Pentium 4-M na 2 GHz.
VÝKONNOSTNÍ TESTY VE WINDOWS XP
PROCESOR A RAM | ||
CPU-Z Ver. 1.78.1.x32 |
||
Bench CPU – Single Thread | 99 | Score |
Bench CPU – Multi Thread | 101 | Score |
CPU Mark 2.1 | ||
CPU Mark 2.1 | 2654.6 | Final Score |
Test 1 – Registry | 1260.5 | Score |
Test 2 – Plovoucí čárka | 167.0 | Score |
Test 3 – Celá čísla | 2521.0 | Score |
AIDA32 ver.3.80 |
||
RAM čtení | 1523 | MB/s |
RAM zápis | 676 | MB/s |
AIDA64 Extreme Edition ver.2.60 |
||
RAM čtení | 2009 | MB/s |
RAM zápis | 2045 | MB/s |
RAM kopírování | 1668 | MB/s |
RAM latence | 139.1 | ns |
CPU Queen | 1994 | Score |
CPU PhotoWorxx | 1320 | Score |
CPU Zlib | 15.2 | MB/s |
CPU AES | 1880 | Score |
CPU Hash | 198 | MB/s |
FPU VP8 | 267 | Score |
FPU Julia | 685 | Score |
FPU Mandel | 353 | Score |
FPU SinJulia | 212 | Score |
3D SYNTETICKÉ TESTY | ||
Final Reality | ||
Overal score: | 10.71 | RM |
Robots: | 134.03 | FPS |
City scene: | 158.09 | FPS |
3D Mark 1999 – Default | ||
Overal score: | 9838 | 3D marks |
CPU: | 16760 | 3D marks |
Game 1-Race: | 114.0 | FPS |
Game 2-First Person: | 86.5 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 8377 | 3D marks |
CPU: | 26963 | 3D marks |
Game 1-Race: | 93.6 | FPS |
Game 2-First Person: | 75.8 | FPS |
3D Mark 1999 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 8140 | 3D marks |
CPU: | 27643 | 3D marks |
Game 1-Race: | 91.7 | FPS |
Game 2-First Person: | 73.2 | FPS |
3D Mark 1999 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 6466 | 3D marks |
CPU: | 27912 | 3D marks |
Game 1-Race: | 68.4 | FPS |
Game 2-First Person: | 61.3 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 8238 | 3D marks |
CPU: | 533 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 61.9 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 62.2 | FPS |
3D Mark 2000 – Default | ||
Overal score: | 6214 | 3D marks |
CPU: | 524 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 43.1 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 29.0 | FPS |
3D Mark 2000 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 6808 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 47.7 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 59.0 | FPS |
3D Mark 2000 – 1024×768/32 | ||
Overal score: | 4744 | 3D marks |
Game 1 – Helicopter – High Detail | 31.4 | FPS |
Game 2 – Adventure – High Detail | 53.0 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/16 | ||
Overal score: | 5477 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 37.4 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 43.5 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 45.6 | FPS |
3D Mark 2001 – 1024×768/16 | ||
Overal score: | 4597 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 33.8 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 37.7 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 39.5 | FPS |
3D Mark 2001 – 800×600/32 | ||
Overal score: | 4717 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 34.7 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 37.0 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 40.7 | FPS |
3D Mark 2001 – Default | ||
Overal score: | 3580 | 3D marks |
Game 1 – Car Chase – High Detail | 28.7 | FPS |
Game 2 – Dragothic – High Detail | 29.6 | FPS |
Game 3 – Lobby – High Detail | 30.9 | FPS |
HRY | ||
Descent 3 – 1998 | ||
1024×768/16: very high | 32.4 | FPS |
Hexen 2 – 1997 | ||
1024×768/16: | 109.7 | FPS |
Kingpin: Life of Crime – 1999 | ||
1024×768/16: | 81.6 | FPS |
Need For Speed 5 – Porsche – 2000 | ||
1024×768/32: | 59.7 | FPS |
No One Lives Forever – 2000 | ||
1024×768/32: | 40.1 | FPS |
Project Eden – 2001 | ||
1024×768/24: | 31.4 | FPS |
GLQuake – 1997 | ||
1024×768/32: | 76.8 | FPS |
Quake 3: Arena – 1999 | ||
1024×768/32: | 91.3 | FPS |
Serius Sam-The Second Encounter – 2002 | ||
1024×768/32: | 28.9 | FPS |
Soldier of Fortune – 1999 | ||
1024×768/32: | 61.4 | FPS |
Star Trek Voyager – Elite Force – 2000 | ||
1024×768/32: | 72.6 | FPS |
Turok 2: Seeds of Evil – 1998 | ||
1024×768/32: | 72.1 | FPS |
Unreal – 1998 | ||
1024×768/16: | 54.6 | FPS |
Závěrečný verdikt:
Klady: Přístup k HDD. Oddělené kurzory. Použité materiály jsou stále v pohodě a panty jen s mírnou vůlí. Rozložení klávesnice.
Zápory: Nepřístupná BIOS baterie. Schází krytka pevného disku.
Komentáře