Zvukové karty

Když byl uveden na trh v roce 1981 první počítač IBM PC-XT, byl prezentován jako pracovní stroj a jako zvukový doprovod mu byl nadělen PC spíkr. To je vlastně jen malý reproduktor, ze kterého vychází dost omezené zvuky a někdy až nepříjemné. Hlasitost se ovládat nedala, sloužil ve hrách hlavně na zvukové efekty a hudbu samozřejmě umí taky špatně. Slouží taky jako hlásič závad, teoreticky podle počtu pípnutí a délky se dá zjistit, co počítači schází k rozběhu. Ovšem to není zvuková karta, na tu si uživatelé museli ještě nějaký ten rok počkat.

Prvním co z PC vyloudilo zvuk byl v roce 1986 Covox, který se zapojoval to LPT portu a moc her nepodporoval. Lidé ho ale používali na přehrávání hudby, především hudebních souborů MOD. Když ale v roce 1987 vyšla zvuková karta Adlib od firmy Ad Lib,Inc, začalo to už být zajímavější, navíc se k tomu, aby PC líp hrálo, zapojilo i IBM se svojí zvukovkou a Roland Corporation se svým zvukovým modulem pro MIDI Roland MT-32. Taky do dnes nejznámější výrobce zvukových karet Creative vydal svoji první zvukovku Game Blaster. Po ní následoval v roce 1989 jeho první Sound Blaster 1.0, v r.1990 SB 1.5 a v roce 1991 SB2.0 a PRO.

Zájem byl tak obrovský o zvukové karty, že začaly vznikat kompatibilní klony. Především firma Aztech je měla povedené, někdy dokonce překonávaly samotný Sound Blaster a byly vždy levnější.

V roce 1991 vznikl taky další zvukový MIDI modul Roland SC-55, na kterém vznikla spousta hudby do her, například DOOM 1, Duke Nuken 3D. Tento modul má v sobě 4MB ROM, ve které jsou uložené na samplované skutečné nástroje, tím hudba zní neskutečně dobře, proti klasické FM syntéze a poslechnout si to můžete tady v porovnání skladby E1M1 z DOOM 1. Tam najdete i snad nejslavnější a nejznámější Sound Blaster AWE32 a jeho konkurenta Gravis UltraSound. Zajímavých zvukovek od různých firem s MIDI standardem vzniklo víc, třeba hodně populární Yamaha, Turtle Beach, Miro Sound, Aztech atd.

Aztech Sound Galaxy NX

FM syntéza
      First-Samurai-uvod-PC-386DX33MHz

Pokud si tedy budete chtít hrát staré hry, mít u toho co nejvěrnější zvuky + hudbu, zažít to, co jste kdysi dávno u stejných her nezažili, protože hudbu většina z nás zná jen z FM syntézy a nebo vůbec. Tak u her od roku 1987 určitě doporučuji zvukový modul Roland MT-32 a k tomu zvukovou kartu Aztech Sound Galaxy NX. Tahle karta umí úplně všechno od AdLib, SoundBlaster a SoundBlaster Pro, Disney Sound Source a Covox Speech Thing, protože má virtuální paralelní port a nepotřebuje žádný ovladač.

Ke hrám od roku 1992, kdy se začalo používat hodně General MIDI, pořád ten stejný Aztech a k tomu Roland SC-55 + Yamaha SW 60-XG. Okolo toho roku 1996 se začala používat i přímo podpora Yamaha XG ve hrách jako Settlers 2, Theme Hospital a další.

Roland MT-32
      Space-Crusade-PC-386SX25MHz
FM Syntéza
      Space-Crusade-FM-Synteza-OPL2-PC
 
Moje první zvuková karta byla Creative Sound Blaster 16 koupená v roce 1994 a co vaše??

Clous

www.clous.cz

Stačí kliknout O mně

Čtěte dál

PředchozíDalší

4 komentáře “Zvukové karty

  1. Prva zvukovka bola pre mna asi v 93, Creative Labs Sound blaster, tusim 2.0 8 bit

    Suepr feature bol potenciometer, regulacia hlasitosti. Mal som vtedy 10-12 Mhz 286tku, casom som upgradoval na 486SX 25, ktoru som pretaktoval na 33 a potom aj na 40 MHz

    1. Měl jsem to podobně. Osmibitový mono Sound Blaster 2.0 od Creative Labs v 286ce a snil jsem o stereo Sound Blasteru Pro.

  2. Jako první jsem měl ESS AudioDrive ES1868. Stála tehdy kolem devíti stovek. Kompatibilita se Sound Blasterem téměř stoprocentní a OPL emulace na slušné úrovni, super zvukovka, za ty prachy 🙂

  3. První Adlib a diy covox (odpory jen tak nadivoko připájené k LPT Canonu.) Pak Aztech (mono 8bit SB2 + stereo16 bit WSS, kvalita fungovala jen ve Windows.) Nakonec, když šly s cenou dolů, tak SB32 a první Live. Teď už jen integrované kodeky, moje uši už stejně nic lepšího neocení 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *